Upphovsrätten för källmaterial

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Litteratur: Upphovsrätten för källmaterial

Av Sten Magnusson Söndagen den 19 september, 2010 - 14:00:

OK!
Tack för det, men nu är det ju själva struktureringen jag håller på med så allt materialet ser lika ut, såväl orts- som källangivelser.

Jag vet ju som tidigare nämnts här ovan att det inte kommer med i DISBYT, men för att lämna ut det menar jag ändå att det som utlämnas bör ha en konsekvent uppställning hur man än väljer att göra det.


Mvh/Sten Magnusson

Av Alf Christophersen Söndagen den 19 september, 2010 - 15:35:

Ste, det får du rapport om i programmet :-)

Av Rolf Eriksson, Disbytombud Måndagen den 20 september, 2010 - 13:15:

Det där med strukturering gör man ju i sitt eget program och i vissa fall finns inga regler. Här gäller det att hitta ett bra sätt som passar en själv och som är anpassat för sökning med datorn. Vid mina utbildningar visar jag mitt sätt och jag har skrivit en liten kria som ni gärna får läsa:

http://www.dis-filbyter.se/info/Disgentips.htm

Den behandlar namn , orter och källor på ett ganska enkelt sätt men som jag funit bra, både för Disbyt och för utskrifter

Av Rolf Eriksson, Disbytombud Måndagen den 20 september, 2010 - 13:15:

Det där med strukturering gör man ju i sitt eget program och i vissa fall finns inga regler. Här gäller det att hitta ett bra sätt som passar en själv och som är anpassat för sökning med datorn. Vid mina utbildningar visar jag mitt sätt och jag har skrivit en liten kria som ni gärna får läsa:

http://www.dis-filbyter.se/info/Disgentips.htm

Den behandlar namn , orter och källor på ett ganska enkelt sätt men som jag funit bra, både för Disbyt och för utskrifter

Av Sten Magnusson Tisdagen den 21 september, 2010 - 20:40:

Det är ju det jag menar.

Om jag skrivit en källa t.ex. från början så här.

Jöns Ersson Född 9 mars 1793 i Södra Soneby (C:7 sid 451 nr 29), ser man ju i och för sig att det torde röra sig om en födelsebok.

Bu finns det ju också ett Sunne i Jämtland på Storsjöns sydöstra sida i närheten av Östersund.

Så gjorde jag i början men kom fram till att då blev det väldigt stor risk för sammanblandning av alla A:I, C:7 m.fl. eftersom alla kyrkoarkiven använder samma beteckningar.

Vid det laget hade jag då registrerat så pass många att jag kom på att det inte räckte med en kafferast för att få det konsekvent uppordnat.

Det skulle dessutom bli enklare att hitta om man såg vilken socken en viss bok tillhörde.

Det blev alltså så här för personen ovan.

Född 9 mars 1793 i Södra Soneby, Sunne (S), Sunne (Sunne C:7 1775-1793 sid 451 nr 29).

Att det däremot står Sunne (S), Sunne är en följd av de senare versionerna av Disgen före 8.2

Det sista Sunne efter kommatecknet står för kommunens namn och det som står före är sockennamnet.


Mvh/Sten Magnusson


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: