PC

DIS Forum: 1. Hjälpmedel i släktforskningen: Datorer och skrivare: PC


Av Karl-Olof Torsdagen den 13 maj, 2004 - 18:53:

Om man har en stationär och en bärbar dator är kanske det enklaste sättet att installera allt på ett USB 2.0 minne (minnessticka) av t.ex 128 MB storlek. Jag använder själv denna metod. Det kan vara lite långsamt med USB 1.0 om man söker personer igenom en stor databas och även när man återskapar sökindexet. Men det är enkelt att säkerhetskopiera allt till endera datorn så går det snabbare att göra dessa saker och sedan igen återläsa säkerhetskopian till USB minnet.
Glöm ej att göra säkerhetskopior från USB minnet till din stationära dator, så att det alltid finns en färsk säkerhetskopia, ifall om något skulle inträffa.

Av Marianne Munktell Fredagen den 14 maj, 2004 - 07:55:

Karl-Olof (vem??)!

Jag håller med om att det är ett bra alternativ att använda ett USB-minne. Jag gör det själv och det tar inte så lång tid att föra över stora filer fast jag har USB 1.0. Men det är ju inte meningen att det ska kosta hundratals kronor extra för att man ska kunna säkerhetskopiera och återläsa en säkerhetskopia.

Av Gunnar Jonsson Fredagen den 14 maj, 2004 - 08:28:

Jag använder själv min USB-läsare och minneskortet till digitalkameran. Fungerar perfekt med något som jag redan hade, men för ett annat ändamål.

Av Ann Sjöberg Fredagen den 14 maj, 2004 - 12:13:

Jag tycker Gabriels lösning verkar bra. Jag tänkte experimentera nu i helgen med att få till det. Jag hoppas att jag lyckas.

Men även med Gabriels lösning tycker jag att det är viktigt med backuper. För vad är det för vinst om båda datorerna är på samma plats och det blir inbrott eller hemska tanke, det börja brinna. Själv tar jag backup på en RW-skiva en gång i veckan på de viktigaste filerna. Ibland blir det tom lite oftare beroende på hur aktiv jag är. Jag har två skivor i omlopp. Den nyaste har jag utanför hemmet och den äldsta har jag hemma. Kanske överdrivet för vissa men det är den säkerhetslösning som jag har valt.

/Ann

Av Gabriel Frisk Fredagen den 14 maj, 2004 - 15:34:

Det är inte alls överdrivet med roterande säkerhetskopior, det märker man om inte förr så när olyckan har varit framme. Eld och stöld har jag ännu inte varit med om, men två svåra disk-krascher. Första ggn hade jag ingen bakup, men till all tur, och med goda vänners hjälp, gick det att rädda det mesta av data. Efter den läxan ordnade jag med bakup och när en hårddisk kraschade andra ggn var jag beredd. Nu använder jag som sagt den bärbara som en extra bakup för det jobb jag håller på med för stunden. Det tar inte lång tid att få data in på en gemensam nätverksenhet när man väl har kommit underfund med hur det fungerar (och hårdvaran måste ju finnas). Enligt samma princip som Ann kör jag bakup på HELA systemet en gång i veckan.

Jag sover lugnt om nätterna... :-)

Mvh
Gabriel

Av Ann Sjöberg Onsdagen den 19 maj, 2004 - 19:44:

I förra veckan skrev Gabriel om synkronisering av mappar mellan en bärbar och en stationära dator. Någon tyckte det var invecklat men jag tyckte att det lät intressant.

Det var inte svårt att fixa till synkronisering. Fast nu hade jag ju redan ett fungerande nätverk mellan min stationära och den bärbara. En förutsättning för det här med synkronisering är att den dator som ska vara offline (bärbara om det är den du ska ha med dig vid säktforskningen ;o) ) måste ha XP pro. Home-varianten funkar inte. Om någon är intresserad så finns det det beskrivet i hjälpen. Sök bara på offline. Fast jag använde mig av boken "Windows XP UTAN och INNAN" som är jättebra om man vill veta mer om XP.

Jag har blivit helsåld på det här med synkronisering. Tack för tipset Gabriel!!!
Nu är det mycket lättare att jobba med två datorer.

Hälsningar
Ann

Av Gabriel Frisk Torsdagen den 20 maj, 2004 - 18:05:

Håll till godo Ann, äras den som äras bör, det var min son som visade mej hur man gör (datorer och nätverk är hans levebröd) och jag blev också heltänd genast. Det ante mej att man måste ha proversionen för att det skall fungera, tyvärr...

Mvh
Gabriel


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: