Av Alf Christophersen Onsdagen den 23 februari, 2005 - 15:19: |
Til Tony
DIS-Norge var tidlig ute med å ta i bruk News, allerede rundt 1992-1994 koplet vi vår PCrelay baserte Slektsforum BBS (som var sentrum for vår aktivitet i foreningen fra før offisiell start 12. januar 1990 (Sf BBS startet sommeren 1989), via Thunderball Cave BBS til Netnews-konferansen no.slekt som var spesielt opprettet for det formål å distribuere Slekts-konferansen på Slektsforum ut til de medlemmer som jobbet i akademiske institusjoner og hadde primært adgang til News på jobben og lite adgang til modem-kontakt med Slektsforum BBS.
Senere ble aktiviteten splittet og omdøpt til dagens navn.
Vær også oppmerksom på barna til den sammenkoplede aktiviteten soc.roots/Roots-L som idag heter soc.genealogy.* hvor Roots-L fortsatt består som sådan som ren mailbasert tjeneste mens soc.genealogy.* eksisterer både som news-basert og mailbasert tjeneste, f.eks. soc.genealogy.nordic / GEN-NORDIC-L@rootsweb.com som jeg selv er listestyrer for(går dog helt automatisk)
Av Tony Rödin M1631 Onsdagen den 23 februari, 2005 - 19:49: |
Alf!
Jag var ofta in på Dis-Sveriges BBS i Linköping mf.l BBS'ser och läste Fidonet grupperna.
Men den försvann tyvärr och ersättes med detta forum...
Har Norska Dis någon Newsserver som man kan logga in på?
Jag kör fortfarande lite News via Fidonet, då via news://felten.dyndns.org
Tyvärr finns inte R20_Dis kvar vad jag vet. I alla fall kan jag inte hitta den.
//Tony
Av Gabriel Frisk Torsdagen den 24 februari, 2005 - 09:54: |
Nähe, News är nog inte på utdöende, det gäller bara att hitta rätt server som här tidigare nämndes. Den enda nackdelen med news över NNTP är att man inte kan "newsa" (läs släktforska) på sin arbetsplats om man inte är en tillräckligt hög chef villsäga, tillräckligt hög för att rå på data-administratören... ;-)
Mvh
Gabriel
Av Tony Rödin M1631 Måndagen den 28 februari, 2005 - 09:07: |
Nu finns R20.DIS levande igen :-)
news://felten.dyndns.org
Kom gärna in med inlägg så är det blir fart på den!
//Tony
Av kurt.andersson@qhurth.com Söndagen den 13 mars, 2005 - 15:44: |
När man exporterar i filformat GEDCOM får alla personer som FLYTTAT nya notiser UTFLYTTAD och INFLYTTAD varför??
Exporterar man en antavla så följer alla giften med, även de som inte har någon partner, vilket innebär att man får ta bort hundratals "lösa" giften.
Kurt Andersson
Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 13 mars, 2005 - 20:47: |
Gedcom export.
Notisen FLYTTAT är en DISGEN konstruktion, det finns ingen motsvarighet i Gedcom.
Om man kör kontrollera Disgen filer tas alla orelaterade giften bort.
Av Carl-Johan Gustafsson Dis 19138 Tisdagen den 25 augusti, 2009 - 21:28: |
Släktforskardagarna och andra publika tillfällen bör användas till att ge intresserade personer en positiv bild av förening och program.
En bekant, som jag försökt övertala till att skaffa Disgen, besökte Falköping i lördags. När jag i dag fick mail från henne, blev jag lite ledsen över den "erfarenhet" hon fått av besöket.
Citat från mailet:
"Däremot var Disgen och allt med DIS helt oåtkomligt och de som visade det ointresserade av mig. Jag hade funderingar på att skaffa disgen men nu blir det nog att jag använder Familjeband i stället. Nackdelar? Jag har inte påbörjat någon inmatning där än."
Ett syftet med PR måste ju vara fokuserat på att nå de personer som inte redan är "frälsta".
Nu är jag kanske inte rätt person att kritisera (jag som inte ens var där), men jag tyckte ändå att hennes reaktion på det "ointresse" hon upplevt bör diskuteras.
Vad finns det för positiva erfarenheter från helgen, som kan lyftas fram och tas till vara?
Av Rolf Eriksson (M01977) Onsdagen den 26 augusti, 2009 - 18:28: |
Hej Carl-Johan
Det är aldrig roligt att få kritik, speciellt inte sådan som man uppfattar som obefogad. Vi är ett sammansvetsat gäng som åkt på släktforskardagar ett antal år och fått stor erfarenhet av PR för det roligaste och bästa vi vet, släktforskning och datorer.
I Falköping var det stor tillströmning av besökare på Släktforskardagarna, min bedömning över 2000 människor. Många kom till DIS monter och fick information. Det var oftast kö till oss som visade och de som köade kunde följa hur vi arbetade på skärmar som var vända från oss och stod de bara nära hörde de säkert också vad vi talade om.
I DIS Arena var det flera föreläsningar som man kunde sätta sig och lyssna till. Allt var alltså inte oåtkomligt bara man var i tid för det blev fullsatt eller att man väntade ut kön.
Vi värvade 32 nya medlemmar och sålde 30 fullständiga program. Dessutom såldes 93 uppdateringar till redan "frälsta". Naturligtvis måste vi också fokusera på dem som vill ha information om Disgen 8.2 när de tänker uppdatera. Här gör vi ingen skillnad på folk och folk.
Detta resultat tycker jag är mycket bra och visar att vi jobbat bra.
Nu har jag ingen lösning på just detta klagomål men be din bekant att ta kontakt med mig så kan vi diskutera vad som gick snett, det är alltid lättare om källan till klagomålen själv hör av sig.
Vi kunde haft ytterligare två stationer bemannade och fullt arbete. Skulle vi ha ett kölappsystem vore vi nog tvugna att tidsbegränsa audienserna och det verkar inte bra.
Några andra förslag?
Nästa år är vi i Örebro. Kom gärna dit och titta vilket jobb som läggs ner för att det ska bli bra.
Av Karin Lindholm Torsdagen den 27 augusti, 2009 - 10:08: |
"Vi är ett sammansvetsat gäng som åkt på släktforskardagar ett antal år och fått stor erfarenhet av PR för det roligaste och bästa vi vet, släktforskning och datorer."
Kan vara det som är problemet.
Av Daniel Berglund (M25564) Torsdagen den 27 augusti, 2009 - 23:11: |
Vi behöver ju inte ta det som kritik eftersom vi inte vet vad som hände i det aktuella fallet. Frågan är vad vi kan förbättra?
Jag var själv inte inblandad i montern i år men var på plats lördag och söndag. Mitt intryck är att det oftast var ganska fullt i vår monter. Det är ju bra! Men var det kanske så i år att de som kom i närheten av montern när den var full med folk inte kunde enkelt uppfatta vart man skulle vända sig? (I Malmö var det mer plats. Nu i Falköping var det en så att säga tätare stämning.)
De som sitter och demonstrerar Disgen eller något annat kan naturligtvis inte börja ta ögonkontakt med de som går förbi i gången. Tanken här är ju att besökaren ska börja i den lilla "expeditionen" och därifrån slussas vidare till någon som visar mer i detalj. Vi kanske kan göra expeditionen tydligare på något vis.
Kanske ett ståbord till; det kan vara lättare för nya besökare att komma till i en grupp som står upp än att "bryta in" i en liten grupp som sitter.
Jag har också ett intryck att det brukar vara svårt för oss att rekrytera medlemmar till att vara "inkastare" i montern. En inkastare står alltså ute i gången och fångar folk med någon fiffig fras (genline, t ex stod och delade ut nyckelband för att fånga intresset för Familjeband), trycker något i handen på dem och vallar in dem i montern. Har vi inkastare, får många besökare en första kontakt där.
Björns "karthörn" kanske vi kunde ha ett till av, om vi hittar medlemmar som vill stå där? (Han hade ett eget ståbord med dator och en stor skärm på väggen, där förbipasserande kunde stanna och titta. En slags minidemonstration alltså.) Det är enkelt för de flesta att stå och lyssna ett tag och avgöra om det som de hör är av intresse.