| Av Rick Ekman Lördagen den 13 juli, 2002 - 15:20: |
Ett flertal av oss som släktforskar och använder datorn i vår forskning har väl någongång kommit i kontakt med eller funderat på registerfiler.
Problemet är att dessa inte är standariserade.
Varje register är uppbyggt så som den som skapade registret tyckte var bäst.
Vore det inte på tiden att "någon" satte sig ner och tog fram inmatningsmallar för förslagsvis Excel så att man kunde ladda ner dessa och sedan använda dessa för sin inmatning?
Kanske finns det redan? Jag har dock inte lyckats hitta några!
Fördelen med detta är ju uppenbart då man sedan fritt kan utbyta data med varandra utan att man måste sitta och konvertera mellan de olika formateringarna.
Hoppas att jag på detta sätt kan få igång en disskusion om detta, då jag anser att detta är ett av de mest eftersatta områdena då det gäller datornsroll i släkforskningen.
Mvh
Rick
| Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 13 juli, 2002 - 21:49: |
Menar du mallar för att mata in husförhörslängder odyl?
Jag tycker det är mycket viktigt oxå.
| Av Jan Andersson Söndagen den 14 juli, 2002 - 05:02: |
Jag tycker att man skulle kunna använda det registerprogram som Disgen8 använder sig av för att kunna sortera på alla olika fält och se om man ´har behov av att rätta till stavfel,och hittasamma person med lite olika stavningar m.m.
Detta för att få en bättre övrblick av sitt material. Mycket har ju matats in under flera år och från olika håll. Av säkerhetsskäl måste man kanske ta en kopia på flockfiler och göra denna kontroll på för att sedan göra ändringar i de "äkta" filerna. Ett databasprogram som Access eller Works borde t.ex kunna användas. Finns det synpunkter på detta ?
Jan Andersson DIS 4426
| Av Rick Ekman Söndagen den 14 juli, 2002 - 08:55: |
Kul att se att fler än jag saknar detta!
Sten-Sture, det är precis sådana mallar jag menar.
Börja med Födda, döda och vigda då dessa är enklast, för att sedan övergå till husförhör osv.
Jan, att använda registerprogrammet har sina begränsningar i att inte alla vi som använder datorn i släktforskningen använder Digen8 (även om alla kanske borde göra det). Det samma gäller Acces och Works.
Nej, Excel är det som borde gälla som standar, ett kompetent program som det finns gratis tittare till, så att även om man inte har programmet så kan man läsa filerna.
Sedan kommer nästa problem med inmatningsfel och normering av namn mm. Men registren skall ju bara vara en andrahandskälla, man ska alltid dubbelkolla i de riktiga källorna.
| Av Sten-Sture Tersmeden Måndagen den 15 juli, 2002 - 15:03: |
Rick, jag har gjort några mallar i Word för husförhör och för födda/döda/gifta.
Jag tycker att fördelen är att det är lättare att efterlikna motsv pappersoriginal.
Jag kan dock se vissa fördelar med Excel, typ sökning, sortertering. Varför tycker du Excel är självklart?
| Av Rick Ekman Måndagen den 15 juli, 2002 - 19:03: |
Hej Sten-Sture!
Att jag tycker Excel är det bästa alternativet är just det du nämner i ditt inlägg, nämligen sökning och sortering bl.a. Att sedan arket redan från början är kolumnindelat gör ju inte saken sämre. Om man sedan använder Formulärfunktionen blir sökning och inmatning lättare.
Att programmet sedan är väldigt spritt och att det dessutom finns gratisprogram för att kunna ta del av filerna utan att ha programmet gör ju heller inget.
Det gäller ju iofs. även Word, men jag tycker att det är bökigare att hålla på med tabellfunktionen i Word än att justera kolumnerna i Excel.
Jag håller på att exprimentera lite med en mall för födda i Excel, men det vore roligt att ta del av dina mallar i Word. Ett litet utbytes projekt kanske?
| Av Jan Jutefors Onsdagen den 17 juli, 2002 - 21:03: |
Jan,
Jag vet inte exakt vad du men ar, men om man gör en sökning på hela sin databas så får man ju upp samtliga som ingår i databasen. Varje fält kan sedan sorteras i bokstavsordning.
| Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 18 juli, 2002 - 22:55: |
Jag och Rick har utväxlat mallar, och märker att vi har olika inriktning. Rick vill kunna registrera t ex alla personer i en församling eller dyligt. Jag för min del har byggt mallar för att "skriva av" församlingsböckerna för de familjer jag forskar om.
| Av Rick Ekman Fredagen den 19 juli, 2002 - 11:56: |
Mycket riktigt noterat av Sten-Sture.
Har tagit del av hans mall för husförhörslängder och den liknar mycket de olika forskningsrapporter som finns i en uppsjö på olika släktforskningssidor. Den fungerar alldeles utmärkt för att dokumentera forskningen om en viss familj, men endast till detta.
Vad jag efterlyser är en standariserad mall för inmatning av t.ex. födelseböcker.
Detta för att kunna samköra olika registrerares inknappade register. Idag så finns ingen standar för hur man lägger upp sitt register, varför import från någon annan forskare är nästintill omöjligt. Det går, men det är så mycket jobb att man nästintill kunde lägga in uppgifterna själv.
Ta nu tag i detta problem och för disskusionen framåt mot en "standar".
| Av Ove Billing Fredagen den 19 juli, 2002 - 22:35: |
För åtskilliga år sedan lade jag ner en del arbete på att fixa sådana mallar för DIS men i programmet Works, som då var ganska vanligt. De finns fortfarande att få från DIS och kan kanske ge en del ledtrådar till den som idag vill göra motsvarande i Excel. Rick kan kanske försöka??