Av Mattias Mattsson Torsdagen den 18 december, 2003 - 02:09: |
Hej!
Jag är en relativt ung (22 år) datavetenskapsstuderande som ganska nyligen börjat intressera mig för släktforskning.
DISGEN verkar vara ett kompetent program som är väl anpassat för släktforskning med svenska förhållanden. Vad jag finner nedslående är att utvecklingen av programmet sker av ett fåtal invigda utan insyn från övriga medlemmar (rätta mig gärna ifall jag har fel).
Ett bättre tillvägagångs sätt vore att göra källkoden tillgänglig för alla, t.ex. genom licensen GPL[1]. På så sätt kan de som så önskar bidra med förbättringar och hitta fel i programmet.
Detta utesluter på intet sätt att DIS fortsätter att ge ut en officiell paketerad version av DISGEN, något som man även fortsättningsvis kan ta betalt för. Den stora skillnaden är att utvecklingen sker öppet!
Jag tror att föreningen har mycket att vinna på att göra DISGEN till öppen källkod. Inte minst vad gäller engagemang från yngre.
Ni har åtminstone en medlem mindre på grund av detta.
Mattias Mattsson, Göteborg
[1] På Free Software Foundations hemsida kan man läsa mer om tankarna bakom "Free software" (fri som i "frihet", inte fri som i "gratis"): http://www.fsf.org/
Av Kristian Jerméus Måndagen den 22 december, 2003 - 13:41: |
Jag tycker att det låter som en bra idé.
Disgen kommer inte att säljas i färre exemplar för det.
Skillnaden är att alla som vill vara med att påverka programmet har möjligenheten till det.
Mvh.
Kristian Jerméus
Av Sture Bjelkåker Söndagen den 1 februari, 2004 - 22:34: |
I samband med att ett nytt "programmerarteam" nu fortsätter programutvecklingen, kommer DISGEN-verksamhetens organisation att förstärkas. Den hittillsvarande "programutvecklingensgruppen" PUG, som samlat in och systematiserat ett mycket stort antal förslag från användarna, kommer att utökas och få utökade uppgifter. Även programmerarteamet kan kompletteras efter behov och medlemmar som kan och vill hjälpa till kan anmäla sitt intresse. Källkoden kommer dock inte att släppas "fri" utanför programmerarteamet.
Sture Bjelkåker
ordf DIS
Av Johan Bengtsson Onsdagen den 28 april, 2004 - 20:34: |
Jag håller med Mattias Mattsson - det vore definitivt en bra ide att GPL:a programmet!
Dessutom - se till att det blir plattformsoberoende så man kan köra det det på Mac OS X, Linux, Solaris etc. Som det är nu är det helt ointressant för mig.
-Johan Bengtsson
Av Tomas Ahlbeck Torsdagen den 29 april, 2004 - 19:17: |
Håller med ovanstående om fritt tillgänglig kod. Ett skäl för det är vad som nämns av Johan Bengtsson. I flera år har jag efterlyst en Mac-version och även flera gånger erbjudit mig att hjälpa till. Svaren har i det fall man ens bemödat sig svara varit av den typen at det inte går att utveckla för Mac. Med en fri kod skulle det bli möjligt.
Det innebär även at vi Mac-användare isåfall skulle bli betraktade som fullvärdiga medlemmar och skulle ha större utbyte av t ex en tidning som huvudsakligen handlar om Disgen. Antar at utvecklingsverktygen en gång inköpts för medlemmarnas pengar och knappast hittats på gatan. Således har vi som valt att INTE köra Windows varit med att betala de kostnader som uttkommit. Då är det väl rimligt att vi får vara med och ta del av koden? Då kanske de 600 registrerade Mac-användarmedlemmarna (enl senaste Diskulogen) skulle kunna bli ännu fler? men varför gå med i en förening som blundar för at det finns andra datalösningar än Windows och som inte visar något intresse för att uppmuntra dessa medlemmars frivilligåtgärder?
Eller kanske är det så at det istället behövs en "ny" DIS, för folk som inte kör Bill Gates gamla "hopssnodda" operativsystem?
Av Tomas Ahlbeck Torsdagen den 29 april, 2004 - 19:25: |
P/S till ovan:
En snabb koll på t ex Sourceforge visar på flera sidor av listningar av pågående open souceprojekt när det göäller plattformsoberoende lösningar för släktforskare.
Själv har jag hjälp til at översätta ett sharewareprogram til svenska.
Om det är ngt folk som är intresserade av at tplocka fram ett Mac/Linux-alternativ så kan vi väl höras av?
Ni når mig på
tomas@ahlbeck.net
Jag kan öppna ett forum på hemsidan isåfall, och så kan vi ju försöka hjälpas åt.
Om Sture låter sig bevekas och släpper koden så kan vi väl försöka hjälpas åt at anpassa det til resp plattformar så får DIS rätten at sälja det kompilerade resultatet.
Annars finns det ju många alternativ med öppen kod at jobba med.
Av Alf Christophersen Fredagen den 30 april, 2004 - 00:37: |
OpenSOurce forutsetter at det ikke er salgbart program. Så hvis Disgen legges ut som Open Source kan ikke lenger DIS tjene penger på det.
Av Kristian Jerméus Fredagen den 30 april, 2004 - 15:01: |
Handlar inte opensource om att koden skall finnas fritt att ladda ner?
Disgen får väl ändå säljas till dom som inte kan ladda ner programmet eller behöver bruksanvisning och support.
Jag tror att dom flesta ändå väljer att köpa programmet
Ps
Frågan är om dis är ett kommersiellt företag eller en ideel förening?
Är den ideel så borde inte den här diskussionen äga rum.
Av Gunder Grünning Onsdagen den 5 maj, 2004 - 22:36: |
Visst är DIS en ideell förening. Kolla stadgarna som finns under DIS: Föreningen på vår första sida. Där står tydligt att DIS är en ideell, allmännyttig förening!
Av Peter Karlberg Tisdagen den 20 juli, 2004 - 13:23: |
Har en far som sedan lŠnge anvŠnt Disgen fšr Windows. Jag vill nu kunna ta del av det arbete han gjort liksom bidra till detsamma men finner till min fšrvŒning att programmet inte finns till Mac OS X.
OvanstŒende diskussion verkar ju tyda pŒ att kunskap om bŒde programmering fšr andra plattformar finns liksom insikt i hur ett projekt som detta skulle frŠmjas av att gšras Open Source (om vi bortser frŒn vissa kommentarer som tyvŠrr tyder pŒ mycket begrŠnsad kunskap om fšrhŒllandet Open Source och mšjligheterna att sŠlja program - se bara pŒ alla Linux-distributioner).
Svaret frŒn fšreningens ordfšrande ovan Šr ju dessvŠrre negativt. €r det alltsŒ rimligt att anta att vi Mac-anvŠndare bšr sška oss andra vŠgar vilket ju leder till samlat dŒligt bruk av resurser?