Arkiverade (äldre) inlägg fram till 23 februari, 2005

DIS Forum: 5. DIS verksamhet och utveckling: Idéer om DIS framtida verksamhet: Vad bör DIS satsa på?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 23 februari, 2005
Av Sture Bjelkåker Torsdagen den 6 juni, 2002 - 22:52:

DIS har nu över 16000 medlemmar och antalet växer hela tiden, vilket tyder på stort intresse för verksamheten. DIS driver många projekt, de två riktigt stora är för närvarande DISGEN och DISBYT. Vi i DIS styrelse tar gärna emot förslag på nya projekt, små eller stora. Tipsa gärna här i Nya DIS Forum, oavsett om du själv kan delta i genomförandet eller inte, och oavsett om ditt förslag till projekt kostar pengar eller inte.
MVH / Sture Bjelkåker, DIS ordförande

Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 13 juni, 2002 - 21:00:

Jag skulle gärna se ett nytt program för automatisk inmatning i Disgen från kyrkböcker.

Min idé är jag i ett separat program kan mata in så långt som möjligt alla uppgifter i husförhörslängd, födelsebok etc från microfiche eller liknande källor. Inmatning skall följa det vanligaste utseendet för kyrkböckerna.

I den skapade filen skall jag kunna markera vilka uppgifter som sedan skall överföras till DISGENs databas.

Bakgrunden till detta är att jag skapat blanketter i Word som liknar uppställningen i kyrkböckerna. De fungerar som mina anteckningar (avskrivningar) från besök på arkiven. Jag vill inte föra in direkt i Disgen, utan bara sådana uppgifter som jag har kontrollerat i lugn och ro hemmavid. HFL finns det ju också ofta många olika uppsättningar av, så det gäller att bestämma vilka uppgifter som skall in i Disgen.

På detta sätt slipper jag skriva in samma uppgifter på flera olika ställen med risk för skrivfel.

Av Essan Gradhman Onsdagen den 13 november, 2002 - 15:07:

Jag önskar bara ett vettigt registerprogram så att enhetliga registreringar av kyrkböckerna kommer att ske.
Såg att Disreg fanns...men inte till det vanligaste ordbehandlingsprogrammet Word/Excell?!?
Essan G

Av Ulf Widén Onsdagen den 18 december, 2002 - 16:03:

Hej,

jag tänkte här ställa ett antal frågor rörande programmets utveckling. Först skall jag bara säga att programmet som sådant är alldeles strålande. Men ett bra program kan alltid bli bättre.

1. Jag kan inte någonstans hitta förslag eller framtida utvecklingsidéer någonstans. Jag antar att det är PUG som har den informationen. Vore det inte idé att lägga ut dessa på nätet, så vi medlemmar kan se vad som eventuellt är på gång. En vits med det är att en idé kan ofta vidareutvecklas om de finns tillgängliga för alla.

2. Finns det några planer att uppgradera databastekniken till en mer öppen och vedertagen teknik med dokumenterad datastruktur. Ett exempel kan vara MS Access som databas, men att fortfarande utnyttja befintligt gränssnitt som är skapat i Delphi.
Fördelar : Säkerställande av data kan göras högre. En flitig forskare kanske matar in väldigt mycket information under en dag. Och hur ofta tas en backup? För den som vill vara mer säker kan man ex i MS Access skapa en replikerande databas på en andra fysik hårddisk(diskar är billiga idag jämfört med förlorat data)och kan då säkerställa ner till sista inmatningen om disk går sönder.
Nästa fördel är att man kan utnyttja ex. gränssnittet ODBC för att skapa adhoc-applikationer som att låta användare själva skapa egna rapportlayouter eller rapporter för speciella ändamål. Jag vet att GEDCOM finns, men då kan man ju inte utnyttja all data som finns.
För storforskaren kanske det skulle gå att utnyttja SQL-server via ex. ODBC utan att behöva ändra applikationskod. I SQL går det att schemalägga backuper på ett enkelt sätt.

Nackdelar då: De enda nackdelar jag kan se är att databasstrukturen måste dokumenteras för att anvädare skall kunna ta ut egna rapporter. Utan att känna till teorin bakom en relationsdatabas går det inte att få något vettigt. Varför inte låta andra "systemutvecklare" skapa Adhoc-applikationer efter användarnas önskemål. Det kan ju vara så att kanske ett par personer är i skriande behov av en speciell funktion eller rapport, varför då inte lösa det med hjälp av andra. Dock bör påpekas och det tycker jag är principiellt viktigt att en enskild person inte får ta betalt för dessa. Eventuell ersättning skall gå till DIS. Jag tycker det skall vara idéellt arbete så långt det är möjligt.

Hoppas ingen tar illa vid sig av detta, det är absolut inte meningen. Eftersom jag själv jobbar med systemutveckling och databaser av skiftande slag, så tänkte jag väcka frågan eftersom dagens teknik medger oändliga möjligheter.

Många hälsningar
Ulf Widén

Av Gunnar Jonsson Onsdagen den 17 september, 2003 - 09:59:

DISFOR är, eller snarare var, ett hyfsat program för att göra forskarförteckningar, t ex Sveriges Släktforskarförteckning. Problemet är att det inte är användarvänligt ett endaste dugg. Dels är det ett gammalt MS-DOSprogram som inte vet vad år 2000 är, dels finns en mycket låg gräns för filernas storlek. DISFOR fungerar fortfarande, men om Sveriges Släktforskarförteckning ska kunna utvecklas, måste ett nytt program komma till stånd.

Det har varit tal på att översätta ett norskt (tror jag det var) liknande program. Men ingenting har hörts på flera år. Är det någon inom DIS som vet hur det ligger till med detta?

Av Tony Rödin M1631 Tisdagen den 22 februari, 2005 - 20:23:

Jag tycker att DIS skall starta upp en Newsserver!!!
Jag saknar det gamla Fidonet forumet, och en värdig
efterträdare till detta vore en newsserver!
Jag personligen tycker att detta webbforum vi har i dag är nästan totalt värdelöst!
- I alla fall är det totalt oanvändarvänligt!!!

Jag blev glad när det gick att få email med alla inlägg vart efter de dyker upp.
Nu kanske det är svårt att läsa och skicka in svar
till forumet utan en speciell klient, men alla som kör Windows får ju Outlook express "med på köpet"
den fungerar utmärkt, det är inte speciellt svårt att lägga till en newsserver heller!
Sedan finns det faktiskt användare som fortfarande är tvugna att köra vi modem! Då är news outstanding!
Man laddar ner de senaste inläggen och läser dessa i lung och ro, svaran om man vill,
helt offline för att sedan skicka uppläggen vi nästa mail/news koll.
Det finns säkert fler bra klienter som går att konfigurera efter eget tycke och smak och även för andra operativsystem!
Det finns säkert lösningar att läsa grupperna via nätet oxå om man absolut vill!

// Tony

Av Jimmy Larsson Tisdagen den 22 februari, 2005 - 21:56:

Hej

Jag instämmer med föregående talare!

Mvh Jimmy

Av Alf Christophersen Tisdagen den 22 februari, 2005 - 23:02:

Til Tony

Er det et krav om at det må være en nasjonal news-server?
Eller er det ok med et nordisk samarbeide?

DIS-Norge har allerede en slik server, en evt. identifisering er kurant sak i grunnen.

Felles bruk av dette vil dog være en forhandlingssak mellom Föreningen DIS og DIS-Norge.

Du kan jo se på om det er ting du savner på Slektsforum (som også dekker en del andre tema)

http://www.dis-norge.no/slektsforum/index.php

Gå inn på menyvalget Nyhetsgrupper og såfinner du kanskje noen grupper av interesse.

Av Bo-Arne Östborg Onsdagen den 23 februari, 2005 - 08:31:

Nyhetsgrupper är tyvärr utdöende. Telias newsfeed fungerar dåligt, Tele2 tillhandahåller inte News till bredbandskunder, mindre leverantörer vet inte vad News är. Googles newsfunktion är långt ifrån användarvänlig och dessutom inte spamfiltrerad.
Själv använder jag den utmärkta tyska tjänsten individual.net, som dock inte längre är gratis.

Av Tony Rödin M1631 Onsdagen den 23 februari, 2005 - 10:34:

Hej Bo-Arne!

News är knappast på utdöende!
Problemet är att våra internet leverantörer är rädda för att bli anklagade för att sprida olagligheter
genom att man har binärgrupper där folk skickar mycket skit. Därför hoppar dom av...
Men man kan ju ta bort binärgrupperna precis som telia gjort.
Jag använder oxå individual.net (även telias news-server) och man blir förvånad av hur många grupper det finns!
Jag läser mycket om GPS och elektronik, det kommer in ett par hundra inlägg per dygn-minst!

Det skulle nog bli ännu bättre fart på news om Dis har en egen server. Man kan ju även ta in andra internationella grupper av släktforkningsintresse oxå!
Det bästa sättet att "få kontroll" över Disrelaterade grupper är att Dis har en egen newsserver där man får logga in om man vill skriva inlägg, den skall vara öppen för läsning självklart!

Till Alf måste jag säga att jag blev stum av förundran, att jag inte hittat dit tidigare!
Det fungerar aldeles utmärkt att läsa news via ert html-forum! (Om man nu inte vill/kan använda en speciell klient.)

Jag har inte tidigare titta på norska newsgrupper, men nu lagt till ett par stycken i min newsklient.
Det finns några danska grupper där sedan tidigare!

// Tony