Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Datumformat mm

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Citat Ursprungligen postat av AlfChr Visa inlägg
    Men brukes ikke layout angitt i oppsettet for Windows ?
    Nej, det är ju "komplexa" datum som ska visas, alltså datum som kan innehålla alla omkring/beräknat/före/osv som Disgen kan hantera, och då är det inte bara att skicka det till passande Windowsfunktion. Det finns ju också en kompakteringsfunktion i familjeöversikten där datum visas i kortare format om fönstret är litet. Den behöver utföras med viss intelligens.

Vi måste alltså ha en egen funktion för detta i Disgen. Varför försvann den gamla då, var det bara för att reta övriga nordbor? Nej, men datumhanteringen internt i Disgen är ett annat område som omarbetats radikalt och då bestämde vi oss för att inte skriva om just den koden som såg till att man i familjeöversikten kunde välja datumformat att visa. Man kan ju inte styra det någon annanstans i Disgen så oavsett måste man vänja sig vid YYYY-MM-DD.

Men detta kommer nog tillbaka i en kommande uppdatering.
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Citat Ursprungligen postat av DanielBerglund Visa inlägg
    Nej, det är ju "komplexa" datum som ska visas, alltså datum som kan innehålla alla omkring/beräknat/före/osv som Disgen kan hantera, och då är det inte bara att skicka det till passande Windowsfunktion. Det finns ju också en kompakteringsfunktion i familjeöversikten där datum visas i kortare format om fönstret är litet. Den behöver utföras med viss intelligens.

Vi måste alltså ha en egen funktion för detta i Disgen. Varför försvann den gamla då, var det bara för att reta övriga nordbor? Nej, men datumhanteringen internt i Disgen är ett annat område som omarbetats radikalt och då bestämde vi oss för att inte skriva om just den koden som såg till att man i familjeöversikten kunde välja datumformat att visa. Man kan ju inte styra det någon annanstans i Disgen så oavsett måste man vänja sig vid YYYY-MM-DD.

Men detta kommer nog tillbaka i en kommande uppdatering.
    Mulig du misforsto.
    Det jeg snakker om er ikke konverteringsfunksjonen i seg selv, men inputformatet for hvordan layout på datoen er etc. F.eks. om datoformatet er angitt å være 'dd-mm-yyyy'. 'dd.mm.yyyy', 'yyyy-MMM-dd' etc. etc.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Karl-Olof Reinlund
    Medlemsnr
    01120
    Dessa ändringar tycks vara lika svåra som då trafiken ändrades från vänster till högertrafik i Sverige. Jag ville själv köra på väster sida långt efter det att vi hade flyttat tillbaka till Finland. Huvudet var väldigt vänsterdrivet då.
    Jag talar inte om inmatningsformatet det får vara som det är men familjeöversikten skulle jag gärna se i formen dd-mm-yyyy men det tycks ju vara helt omöjligt enligt Daniel Berglund.
    Jag förstår inte det med flaggor hur jag kan radera en före detta flock som är flaggor nu eller skall jag radera person och person? Det blir för jobbigt. Det kan jag göra i Disgen 8.2d med flockar.
    Hur har Ni tänkt med förnamn och efternamn, idag är det så att efternamnet är först och förnamnet sedan? Skulle önska att det förblir på samma sätt som i Disgen 8.2d.

Karl-Olof Reinlund
    Finland

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Möjligheten att radera grupper av personer ur databasen är mycket enklare i Disgen 2016 än tidigare. Enskild person skiljer sig inte åt alls.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •