Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 februari, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Dubblettsökning: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 21 februari, 2007
Av Karl-Edvard Thorén Lördagen den 3 maj, 2003 - 19:50:

Anförluster. Hej Lena. Jag hänger inte med på ditt exempel men om vi som exempel säger att min Farmor och morfar är syskon. Lägg in föräldarna till t.ex. Farmor klicka sedan på koppla knappen eller F12 med Farmors förälder som centrumperson ta sedan fram morfar i ena menyhalvan och drag över honom som barn på andra halvan.

Av Rosie Stefansson Torsdagen den 13 november, 2003 - 15:38:

Hej!
Jag har just börjat använda Disgen och matat in alla mina släktingar. Har nu upptäckt att jag har lagt in några dubbletter. Hur rättar man till detta? Har läst i programmets manual om sökindex, dubblettknapp mm och verkligen försökt förstå något. Men det gör jag tyvärr inte!
Vore mycket tacksam för hjälp.
PS. Det är märkligt, för det syns inte i utskrifterna!!
Hälsningar

Av Rosie Stefansson Fredagen den 14 november, 2003 - 23:07:

Hej!

Nu har jag hittat hur man gör för att rätta till dubbletter. Jag lyckades dessutom få bort dem utan att förstöra min antavla.
Hälsningar
Rosie Stefansson
Enköping

Av Jan Granholm Söndagen den 14 november, 2004 - 13:28:

Jag har fått problem med "Välj Person"-knappen. När jag registrerat en ny person, så går den ej att finna vid ny sökning. Jag har över 29000 personer registrerade. Måste man göra flockindelning eller vad kan man göra för att lösa problemet?

Av Jan Jutefors Söndagen den 14 november, 2004 - 13:39:

Du måste göra ett sökindex, eller ändra under Verktyg /sökindex, så att det uppdaterar - Efter varje ändring av personer

Av Marianne Munktell Söndagen den 14 november, 2004 - 13:42:

Jan!

Har du aktiverat sökindex? Verktyg - Sökindex - bocka i Efternamn och klicka på Skapa. Markera också Uppdatera innehållet i sökindex genom att markera Efter varje ändring av person.

Hjälper inte det kan du pröva att återställa grundinställningarna, Inställningar - Grundinställningar. Upprepa sedan proceduren ovan.

Av Gull Arvidsson Fredagen den 5 januari, 2007 - 21:48:

Dubletter! Har använt Gedcom för att samla alla personer till Disgen. Får massor med personer med flera nummer - alltså varje person förekommer flera gånger med olika nummer! Finns det något enkelt sätt att koppla eller ev "deleta" dessa.
Hoppas på hjälp!
Gull

Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Tisdagen den 6 februari, 2007 - 09:21:

Hej Gull! Ser att du inte fått något svar här, men det har kanske kommit direkt med e-post.
Tyvärr, det finns inget enkelt sätt att plocka bort dubbelgångarna.
I handledningen, sida 75 i den senaste, hittar du en utförlig text om ditt problem. Det kan bli ett rätt omfattande jobb om du har många dubbletter och fordra en del funderande för att det skall bli rätt.

Av Kristian Jerméus Onsdagen den 21 februari, 2007 - 11:59:

Jag har hittat den bästa dubblettsökningen i ett program som heter Gramps. Detta program fungerar bara till Linux i nuläget (frågan är om det någonsin kommer att fungera till Windows.
Programmet är open source och fri att använda.
Har inte satt mig in i Programmet så speciellt djupt, men det verkar som att funktionerna inte är lika många som i Disgen.
Testade dock att göra en Gedcom-fil i Disgen och importerade denna i Gramps.

Den oslagbart bästa funktionen är dubblettsökningen där man i menyn väljer att kontrollera dubbletter.
Jag har lagt ut två bilder på vad som hände när den hade sökt färdigt. Tog lite tid, men det fanns tre olika alternativ om hur noggrant den skulle söka. Jag valde hög noggrannhet och detta tog säkert 10 minuter att få färdigt då jag har över 10000 namn i databasen.

Kolla in denna sidan på mina skärmdumpar från Gramps:

http://web.comhem.se/~u31441935/

Bild 1 visar resultatet från sökningen. Längst till vänster står det "Grad". Jag valde att sortera denna kolumn genom att trycka på rubriken. Ju högre siffra, desto högre sannolikhet att det verkligen är en dubblett.

Bild 2 visar vad som händer när jag dubbelklickar på ett av namnen. I detta fallet valde jag Annica Jansdotter. Graden på detta namn var 5,25 och som man kan se så är detta en dubblett.

Knappen "Sammanslagning" som står på bilden har jag inte någon uppfattning hur bra den är och hur tillförlitligt det är att slå samman två personer, med tanke på

Skulle inte detta vara en bra funktion att få in i Disgen?
Roligt att höra andra reflektera över detta.

Av Niklas Onsdagen den 21 februari, 2007 - 14:35:

Skulle vara en mycket bra funktion i Disgen.
Mycket bättre att datorn gör jobbet.

Niklas