Arkiverade (äldre) inlägg fram till 27 februari, 2007

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Dubblettsökning: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 27 februari, 2007
Av Kristian Jerméus Onsdagen den 21 februari, 2007 - 14:55:

Jag fick visst en oavslutad mening ovanför.
Detta var tänkt:

Knappen "Sammanslagning" som står på bilden har jag inte någon uppfattning hur bra den är och hur tillförlitligt det är att slå samman två personer, med tanke på personerna runt om, dvs. den personen är gift med och all släkt runt om.

Vet inte hur dom mäter "Graderna" på uppgifterna, men man kan ju tänka sig att varje uppgift som är lika bygger på graderna. Krävs minst att två av uppgifterna stämmer för att det ska räknas som dubblett.
t. ex. så behöver inte förnamnet vara samma om både född och död med år, månad och dag stämmer.
Annica Jansdotters dubblett stavades ju Jaensdotter.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 21 februari, 2007 - 19:01:

Dubbelsökning.
Ett mycket bra förslag Kristian.
Vad jag skulle vilja använda detta till förutom dubbelsökning i mitt eget material är att jämföra material som jag får från en annan forskare med mitt eget material.
Jag importerar det främmande materialet i en egen flock och kör denna dubbelsökning. När jag sedan dubbelklickar på de personer som är lika så vill jag i den uppkomna menyn, bild 2, kunna flytta över den information från importerade materialet till mitt eget genom att släpa och dra eller bara klicka på det.
Kan t.ex. var textnotiser som är är intressanta eller flyttningar eller barn i en familj som jag saknar. Alltså inte flyta över personen utan endast viss information.
En annan funktion som jag saknar är att kunna jämföra två av mina Dg8data mappar för att se vilken som är "senaste". Ett problem man kan få om man kör med flera mappar, flera datorer, och slarvar med att uppdatera från den ena till den andra.

Av Kristian Jerméus Torsdagen den 22 februari, 2007 - 15:37:

Jag tror att denna idé skulle kunna göra kvaliten bättre på uppgifterna man lägger in i Disgen.
Tror även att uppgifterna som hamnar på Disbyt blir bättre.

Skulle vara roligt att höra synpunkter från någon från programutvecklingsgruppen.

Av Niklas Torsdagen den 22 februari, 2007 - 15:56:

Att döma av entusiasmen för Kristians inlägg ovan är det nog bara vi tre av de 24600 personer som valt Disgen som skulle vilja ha en förbättrad dubblettkontroll…

Av Kristian Jerméus Torsdagen den 22 februari, 2007 - 18:19:

Jag tror snarare att det är detta forum som är heldött.
Undrar egentligen hur många som hittar hit?

Av Eva Dahlberg Torsdagen den 22 februari, 2007 - 18:29:

Nejdå det är fler som vill ha det :)

Hälsningar,
Eva Dahlberg medlem 7851

Av Christer Gustavsson (M04621) Torsdagen den 22 februari, 2007 - 21:27:

Kristian, visst finns det intresse av en funktion för att identifiera tänkbara dubletter. Och exemplen du visade såg trevliga ut. Jag ska ta med mig det i våra diskussioner i Produktrådet. Men som du vet är det många goda ideer som ska samsas om det utrymme som finns.

Av Runar Hortlund Torsdagen den 22 februari, 2007 - 21:51:

Vi har ett enkelt program för dubblettsökning och det är gratis. Dessutom har vi en mera kraftfull version. Hör av er så kommer jag och visar om det inte blir för lång resa.

Av Runar Hortlund Tisdagen den 27 februari, 2007 - 21:54:

Jag visade de båda programmen för att söka dubbletter för ett 30-tal medlemmar i Dis-Öst den 14 dennes, dessutom delade jag ut 20 disketter med det enkla programmet Dubblettfilter.
Min önskan var att de som provade programmet skulle skriva till mig och berätta hur många dubbletter som hittades, och hur filtret uppfattades. Ännu har ingen hört av sig.

Av Kristian Jerméus Tisdagen den 27 februari, 2007 - 22:05:

Ursäkta att jag inte har hört av mig.
Det är inte lätt att vara en eftertraktad musiker ;-)
Haft spelningar flera dagar i rad nu, och dubblett-filtret hamnade därför i glömska.
Imorgon lugnar det ner sig så då kan jag testa filtret i lugn och ro.