Av sten-Sture Tersmeden Tisdagen den 20 november, 2007 - 22:55: |
Jag har ett jämförelseproblem: Jag har i olika datorer ca 10 personer som jag vill kunna jämföra för att konstara vad som skiljer dem åt.
Jag har dem i min stationära, koperiade den basen till bärbara och gjorde några uppdateringar av de 10 personerna. Nu vill jag se var jag var inne och ändrade, så att jag kan göra motsvarande uppdatering i stationära. Det kan vara i vilket notis som helst, kanske i anteckningar eller fotnoter.
Har försökt med utskrifter typ rålista, och export till textform, men det är svårt att se. Det kan skilja på väldigt lite och jag minns inte exakt vad som skrevs in i den bärbara.
Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 20 november, 2007 - 22:59: |
Informasjonen er synlig i Gedcom-fil om du eksporterer dit
Av Ingvar Kärrdahl Onsdagen den 21 november, 2007 - 00:26: |
Sten-Sture!
Gör en sökning på tidsintervallet då du gjorde ändringarna. Du får då en lista på de personer i vilkas uppgifter det skett ändringar. Detta finns beskrivet i artikelserien "Lär dig mer om Disgen 8" i Diskulogen nr 71.
Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 21 november, 2007 - 09:17: |
Ingvar! Det är inte mitt problem. Att söka fram posterna har jag redan gjort. Svårigheten uppstår när jag skall jämföra den gamla och den nya. Det är svårt att se vilken skillnad det är mellan dem.
Jag har några funderingar som jag skall testa idag. Återkommer .
Av Karl-Erik Lerbro (M00393) Onsdagen den 21 november, 2007 - 11:12: |
Sten-Sture!
Är inte lösningen att du gör rålistutskrifter till textfil från båda maskinerna och sedan kör filerna i något program som jämför filer.
Jag tog hem ett som heter DiffDoc från
http://www.softinterface.com/MD%5CForiegn%5CSwedish%5CDokument-Jamforelse.htm
Av Alf Christophersen (M00919) Onsdagen den 21 november, 2007 - 11:26: |
Et annet sammenlikningsprogram er WinMerge som i tillegg til å vise visuelt forskjeller også kan slå dem sammen.
Av Karl-Edvard Thorén Onsdagen den 21 november, 2007 - 21:32: |
Jämförelseproblem.
Jag tror Sten-Stures problem blir mer och mer vanligt.
Det här är väl något vi borde ha i Disgen.
Även när man får uppgifter från annan forskare och vill jämföra uppgifterna. Har sett att något släktforskningsprogram har den funktionen och också att man vid jämförelse mellan två material enkelt kan uppdatera från det ena till det andra.
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 22 november, 2007 - 20:09: |
Jag har nu provat Diffdoc som Karl-Erik tipsade om ovan. Ganska lättanvänt, hittade flera små ändringar somm dolde sig i djup inne i några notiser, typ anteckningar och fotnoter.
Man får lära sig vartefter hur man läser utskriften från programmet. Vissa saker får man bortse ifrån, såsom olika ändringsdatum. Ibland kan det vara svårt att synka de olika fönstren när det tillkommit text. Man man vänjer sig nog.
Av Sten-Sture Tersmeden Torsdagen den 22 november, 2007 - 20:15: |
Om Diffdoc igen. Skulle kanske nämna en liten möjlighet som var behändig. När jag upptäckte text som var tillagd i min bärbara, och som jag ville ha in i den stationära (som är min Master), så var det bara att klippa ut ur jämförelsefilen och gå över i Disgen och klistra in på rätt ställe.
Av Runar Hortlund Fredagen den 28 december, 2007 - 16:01: |
Alla är vi överens om att Disgen har ett trubbigt verktyg för att söka dubblerade personer. Nu finns ju Dubblettfiltret (Se Diskulogen Nr 79 sid 23) för att i efterhand söka dubbletterna.
Men det finns också bra hjälpmedel att använda vid inmatning av personer med känt födelsedatum. Man gör ett utdrag av sin databas sorterad efter födelsedatum och där kan man se om datumet redan är använt. Börja så här.
Skapa en utdragsbeskrivning med följande utseende
!Födelsedatum för huvudpersonen
","
Alla efternamn för huvudpersonen
","
Alla förnamn för Huvudpersonen
","
"("
Individnummer för Huvudpersonen
")"
Spara beskrivningen i Dg8\D-Stand som Födda.UDR
Gör utdrag, sortera och skriv ut till fil som sparas i Mina dokument\släktforskning.
Öppna filen på ena kanten av skärmen när nya personer registreras. Då ser du om anan redan finns där.
Skriv till mig så skickar jag filen Födda.UDR