Arkiverade (äldre) inlägg fram till 12 januari, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Dubblettsökning: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 12 januari, 2008
Av Runar Hortlund Tisdagen den 1 januari, 2008 - 10:24:

Vi har nu skapat ett kraftfullare program för dubblettsökning. Detta hanterar gedcom-filer från samtliga släktforskarprogram. På så sätt enklare än Dubblettfiltret. Vi vill gärna komma i kontakt med forskare som registrerar i andra program än Disgen för utprovning.
Dessutom vill vi ha kontakt med Föreningen DIS för en demonstration.

Av Karl-Edvard Thorén Tisdagen den 1 januari, 2008 - 19:19:

Dubblettsökning.
Intressant med ett speciellt program för dubblettsökning som beskrivs i Diskulogen nr 79.
Men varför kan vi inte får den funktionen i Disgen det borde vara ett enkelt programtillägg, och enkelt att använda.
Vad vi nu kan göra är ju: Sök personer, nollställ allt, sök. Denna söklista sorteras sedan på efternamn, förnamn. Har man inte för många tusen individer ser man lätt om där finns dubbletter.
Men varför inte utöka men ett par tillägg i menyn för söklistan: "Sortera dubblett född o död exakt datum". Detta skall då includera den tidigare nämnda sortera efternamn och förnamn ev. också född och död.
För att sedan få tag i ev. felaktiga datum kunde man ange en intervall för född resp död. Alltså: "Sortera dublett född o död period 10 år"
Den här dubblettsorteringen skall efter sorteringen på namn jämföra första namnet med nästa och om de är lika markera som dubblett, forstsätt så genom hela söklistan ta sedan bort all som inte är dubbletter och vi har en söklista på dubbletter.

Av Daniel Berglund Tisdagen den 1 januari, 2008 - 23:54:

Jag har gjort en än så länge halvfärdig dubblettsökning till DISGEN och den kommer nog med i nästa version i ett eller annat skick. Den är inte integrerad i söklistorna utan aktiveras från huvudmenyn (Sök-menyn verkar vara mest logisk). Sedan kan man ange om man ska leta i hela arkivet eller i vissa flockar. Sedan ångar datorn på ett bra tag (måste göras effektivare!) och presenterar sedan en lista över sådana par av personer som verkar likna varandra. Här jämförs då både namn, födelsedata och en del annat, likheten "poängsätts" och de "mest lika" hamnar högst upp i listan.

Man kan sedan som med söklistorna vandra i träfflistan och se motsvarande personer visas i familjeöversikterna.

Den befintliga dubblettsökningen ska också renoveras men det har ingen börjat med ännu.

Av Karl-EdvardThorén Fredagen den 4 januari, 2008 - 16:08:

Dubblettsökning.
Bra Daniel, jag var just i färd med att skriva ett förbättringsförslag men då är det väl onödigt.

Av Jan Lilliesköld Onsdagen den 9 januari, 2008 - 20:38:

När jag läste om Dubblettsökning i Diskulogen, så tog jag kontakt med Runar Hortlund för att få testa detta. Han skickade vänligen de behövliga filerna, och jag kunde testa på min databas - och fick också ut några stycken dubbletter som jag tidigare inte hittat.

Jag skrev i epost till Runar då, att jag närmast före detta hade testat dubblettkontrollfunktionen i Gramps - vilken väl fungerar ungefär som Daniel Berglund beskriver. Fast jag fick uppfattningen om att Gramps också tar hänsyn till föräldrar och/eller barn !?

Nackdelen med Gramps funktion (som iochförsig hade tre "tröskelvärden" att välja på) gav en väldigt lång lista på möjliga dubbletter, men ingen möjlighet att skriva ut detta (som jag kunde hitta iallafall). För varje person fick jag istället klicka på'Jämför' för att se info om de bägge personerna det var, samt få möjlighet till automatisk (alternativd med redigering) sammanslagning...

Har av förklarliga skäl inte orkat med att gå igenom alla dessa förslag på dubbletter från Gramps - än...

Av Runar Hortlund Torsdagen den 10 januari, 2008 - 13:55:

Dubblettfiltret används nu gratis av ca 50 släktforskare,de flesta har också fått tipset "Kontrollera kön". Vi har fått mycket positiv respons, som nedanstående brev från Christer Gustafsson.

"Hej

Nu har jag gjort min dubblettrensning. Jag hittade inte mindre än 58 dubbletter, varav en triplett - eller vad man ska kalla det när man har tre upplagor av samma person. Jag vet inte om det är mycket eller kanske acceptabelt när databasen är på totalt ca 16 500 poster. Men som sagt, alla med bara namn och födelseår återstår ju. Dessutom hittade jag tack vare ditt tips 16 st ”felkönade”… Hm, man får nog bli lite mer noggrann!"

Av Tom Barckman Fredagen den 11 januari, 2008 - 17:03:

Även om det inte direkt hör hit: Hur rättar man "felkönade" på ett enkelt sätt?
Tom

Av Runar Hortlund Fredagen den 11 januari, 2008 - 17:32:

Felkönade barn utan annan koppling än föräldrar så går man in på ändra personnotiser och kan få klicka två gånger på knappen med rätt kön.
I övriga fall så måste man koppla loss först och därefter byta kön som ovan

Av Jan Lilliesköld Fredagen den 11 januari, 2008 - 21:59:

I senaste numret av Diskulogen (nr 79) är det en artikel som ingående beskriver hur man kopplar isär och ihop personer.

När man har fel kön på en person som har en make/maka, vare sig de har barn kopplade eller inte, så innebär det per automatik att även den andra i paret också har fel kön. Därför måste man byta kön på bägge kontrahenterna i en sådan situation - och då måste de vara isärkopplade medan man gör "könsbyten".

Av Tom Barckman Lördagen den 12 januari, 2008 - 16:22:

Runar och Jan!
OK! Tack för tipsen.