Av dis19138 Tisdagen den 15 januari, 2008 - 11:59: |
Dubblettkontroll
Jag har också tiggt till mig en kopia av programmet som Runar & Son skapat. Dubbletter är alltid ett problem vid släktforskning. Disgens kontroll på "Dubblett.." vid registrering är opraktisk. Återstår då att i efterhand söka fram eventuella dubbleringar. Det har för min del oftast blivit bara en gång om året, innan man skickat in sitt data till Disbyt. Alltid ett långtråkigt arbet.
Runars program minskar kraftigt den mängd data som man behöver gå igenom, vilket underlättar mycket. Det blir betydligt enklare att hitta felen.
Jag tycker dock att Dis bör testa, förmedla och administrera den här typen av hjälpprogram som användare har skapat. Då tror jag att det skulle komma fram flera exempel på bra saker som olika användare fixat till.
I det aktuella fallet får ju den som skapat programmet också lägga ner tid och energi på att administrera det hela.
Denna typ av program som bara läser data kan ju aldrig orsaka några skador i databasen.
Om Dis skapade ett interface (API), för läsning direkt mot databasen, så skulle det förenkla och inspirera dom som har kunskap och ideer att bygga plug-in funktioner till Disgen.
Jag tror också att de flesta av oss gärna betalar en slant för ett bra hjälpmedel.
M v h
Kalle
Av Jan Jutefors (M10939) Tisdagen den 15 januari, 2008 - 14:30: |
Jag begriper inte att så många säger att det är besvärligt att kolla dubletter.
Det finns väl inget enklare än att nollställa vid sökning och sedan få fram samtliga i databasen.
Därefter sortera i namnordning och därefter i datumordning.
Sedan är det ju bara att gå igenom listan
Av Kristian Jerméus Tisdagen den 15 januari, 2008 - 15:03: |
"Jag begriper inte att så många säger att det är besvärligt att kolla dubletter."
Inte så smidigt när man har över 10000 namn och behöva kolla igenom dessa manuellt även om man sorterar som du säger.
Av dis19138 Tisdagen den 15 januari, 2008 - 15:46: |
Det fungerar att göra som Jan säger, det har vi alla gjort i alla år (fast jag föredrar datumsortering i första hand).
Men när antalet personer böjar bli några tusen så är en sådan genomgång ganska jobbig, det är svårt att hålla koncentrationen och det är lätt att missa någon.
Det program vi talar om reducerar mängden personer att kontrollera rejält. Det är därför det underlättar så mycket.
M v h
Kalle
Av Jan Jutefors (M10939) Tisdagen den 15 januari, 2008 - 16:24: |
Det är klart, jag har ju inte så många personer än så länge. Jag har ju bara 8.331 personer än så länge i mitt standardarkiv, men som sagt jag har inga problem med att hitta dubletter.
Jag tror att det finns mycket viktigare saker att ta itu med.
Av Runar Hortlund Tisdagen den 15 januari, 2008 - 18:34: |
Att söka igen och radera dubblerade personer, i en lista av kandidater, är inte bara ett tråkigt jobb, det ger dessbättre också en glädje i att föra samman syskon till en grupp under gemensamma föräldrar.
Av Hans Hedström Onsdagen den 16 januari, 2008 - 21:58: |
Det låter synnerligen primitivt att först sortera databasen utifrån olika kriterier och sedan manuellt sitta och söka efter dubbletter!
Om det finns dubbelregistrerade personer som är identifierade på ett säkert sätt, bör det vara en enkel sak för programmet att slå samman dessa och automatiskt räkna ut vilka övriga eventuella ändringar som behöver göras. Det är ju troligt att det finns barn som också visar sig vara dubbelregistrerade.
Det var ett flertal liknande brister i Disgen som fick mig att slänga det i byrålådan efter ett fåtal månaders användning och återgå till Legacy 6.0
Av Runar Hortlund Söndagen den 30 mars, 2008 - 22:03: |
Har någon som erhållit DUBBELGÅNGAREN lagt in det programmet i en dator med Vista?
Kontakta mig.
Av Anders Berg M01397 Måndagen den 31 mars, 2008 - 20:11: |
Jag kollar alltid innan jag matar in en person eller familjegrupp om jag har dem, så slipper man problemet med dubbletter och dubbelarbete.
"...en enkel sak för programmet att slå samman dessa och automatiskt räkna ut vilka övriga eventuella ändringar som behöver göras."
Ett sånt program skulle jag aldrig våga använda!
Av Runar Hortlund Måndagen den 31 mars, 2008 - 21:07: |
Jag vänder mig främst mot dem som har kommit så långt med sin forskning att dom inte längre kan överblicka resultatet. Över 30000 personer i en databas är inget ovanligt.
Det är många som är glada över den hjälp som erbjuds.
Anders Bergs citat är inte mina ord.