Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 maj, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Gifte (och andra relationer): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 24 maj, 2008
Av Ulf Löfgren Torsdagen den 14 september, 2006 - 12:59:

Se där, så fanns det ändå en liten "bug" i sammanhanget... Det gäller även relationen "Utom äktenskap med Nn" som vid utskrift blir "Utom äktenskap med . Nn". Men inte konsekvent! Ofta blir det rätt. En fråga kvarstår: när kommer rättelsen?
Tackar för hjälpen i övrigt!

Av Runar Hortlund Fredagen den 15 september, 2006 - 09:04:

Om man i sin databas har personer som inte har någon kontaktpunkt med den övrig gruppen så låter jag det vara så. Tids nog så kanske det tillkommer en ana som binder det samman igen.
Själv så har jag ett femtontal lösa personer, men med samma efternamn som jag. Dom väntar på att bli hopkopplade

Av Sten-Sture Tersmeden Fredagen den 15 september, 2006 - 10:02:

Anledningen till att jag undrar över hur man kan hitta ensamma familjer, är att jag genom att granska dem få idéer till fortsatt forskning. Ibland kan det vara t ex svårt att se hur ersoner/familjer hör ihop pga olikheter i namn eller kanske felaktigheter i registreringen.

Av Christer Gustavsson (M04621) Måndagen den 18 september, 2006 - 21:42:

Ulf,

8.1c kommer att innehålla rättningar och ska komma ut så snart vi löst de viktigaste bristerna. Tyngdpunkten kommer att ligga på rättelser som gäller orts- och kartdatabaserna.

Vi undersöker också möjligheterna att separat släppa uppdaterade språkfiler, men det beror bl.a. på om felet endast är där eller ej.

Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 18 september, 2006 - 21:44:

Hej Sten-Sture!
Jag tycker att det var ett bra förslag som Ove kom med.
Men flytta släkten till en ny flock, inte arkiv, för då kan Du koppla dem samman om de skulle bli släkt.
En säkerhetsåtgärd när man vill exprementera är att kopiera Dg8data till Dg8data-test och gå över och testa där.

Av Gunnar Öhrn (M11916) Torsdagen den 9 november, 2006 - 11:12:

Språkfiler,

Nu finns nya språkfiler för nerladdning på http://dis.se/dg8/nysprak06.htm, dessa ska lösa problemet med den punkt som felaktigt skrivs ut i giftesnotisen (Gift med. NN).

Av Ernst Nyberg Torsdagen den 22 maj, 2008 - 20:35:

Hur redovisa ingifta personers tidigare och senare äktenskap med tillhörande barn? Det har jag inte reflekterat över, innan sådana fall dök upp. Med ingift person menar jag man eller kvinna som kommit in i min släkt genom att gifta sig med en släkting till mig. Om personen varit gift tidigare och kanske har barnen från det äktenskapet med sig till den nya familjen - skall barnen och det tidigare äktenskapet införas i programmet? Socialt sett är ju alla barn i familjen viktiga även om alla inte är biologiskt släkt med varandra.

Av Lennart Ekström Fredagen den 23 maj, 2008 - 09:17:

Ja detta är ett problem eftersom programmet bygger på det stabila äktenskapet under 1600-1700-1800-början av 1900-talet kopplat det biologiska barn och kärnfamiljen. I dag är familjförhållanden annorlunda och inom parentes så kommer det i framtiden bli svårare att släktforska. För att återgå till problemet så tror jag att programerarna för Disgen har en ny uppgift att lösa. Jag har inget svar på din fråga men hoppas på en smidig lösning.

Av Gunnar Jonsson (M00707) Fredagen den 23 maj, 2008 - 09:32:

Nja, något problem för inmatningen är det väl inte?
Den ingifta personen har ju då andra partners och barn än med släktingen. Dessa läggs in med den ingifta som centrumperson.

Av Eva Dahlberg Lördagen den 24 maj, 2008 - 07:48:

När jag vill visa att det på min släkting finns bonusbarn genom den nya relationen har jag lagt in det som fotnoter, då finns de med även om man utgår från min släkting eller dennes föräldrar/syskon.
Men det är som sagt inga som helst problem att lägga in personerna som Gunnar skriver, så det gör jag oftast också.

Det problem som finns med båda metoderna är väl nästa led / bonusbarnbarnen / det vill säga det sociala sammanhanget i en familj där det stabilt bildas en "icke-blodsrelaterad" familj över flera generationer.

Hälsningar,
Eva