Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 april, 2008

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Dubblettsökning: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 april, 2008
Av Niklas Lundin Tisdagen den 15 april, 2008 - 01:57:

Brukar göra som Anders Berg, dvs. kontrollera dubbletter före jag registrerar någon person. Problemet är bara att Disgen inte levereras med den funktionen Default, man måste själv aktivera den.
Har en del personer i databasen som saknar efternamn av olika skäl. Jag lade in efternamn på en av dem idag och skulle sedan kolla om det fanns en dubblett på den personen genom att lägga till en till person med exakt samma för och efternamn (jag lade inte in den också i databasen utan gjorde bara en dubblettkontroll). Tro det eller ej med Disgen påstår att det inte finns några personer i databasen med liknande namn.
Hur kan det stämma och vad ska jag göra?

Av Alf Christophersen (M00919) Tisdagen den 15 april, 2008 - 10:24:

Sjekk om du har satt opp Disgen til å oppdatere indekser etter hver innlegging, eller om du må manuelt oppfriske indeksene, deriblandt indeksen som brukes ved dublettsøking.

Det siste er default.

Av Niklas Lundin Tisdagen den 15 april, 2008 - 11:53:

Tack Alf

Av Anders Berg M01397 Onsdagen den 16 april, 2008 - 01:22:

Jag använder vanlig sökning för att kolla om jag redan har personerna inmatade.

Runar, jag har över 100 000 personer i min databas. Min kommentar var en allmän reflexion och inte ett svar på ditt inlägg. Citatet kom från Hans Hedström.

Av Runar Hortlund Onsdagen den 16 april, 2008 - 15:59:

Roligr att få svar från dig Anders.
Men du har ingen facit förrän du låtit mig göra en kontroll på din gedcom-fil i format Ansel, Vers 5,5
Så stora databaser innehåller säkert flera dubbletter.

Av Annastina Sekunde Fredagen den 25 april, 2008 - 17:31:

Jag gör ett utdrag för att kolla dubletter. (Om det finns smartare sätt är jag tacksam att få tips om detta).

Nu till mitt problem; jag hittar fyra personer med samma efternamn i utdraget. (två har samma förnamn men två olika individnummer). När jag gör en sökning på dessa, får jag till svar att inga personer hittats och likaså när jag söker på hela familjen.
I utdraget finns de med för- och efternamn och nr men saknar tidsangivelser.

Är det månne orsaken till att de inte är sökbara?

Mvh
Annastina Sekunde

Av Karl-Edvard Thorén Fredagen den 25 april, 2008 - 18:10:

Hej Annastina!
Problemet att Du inte får träff vid sökning kan bero på att Du har aktiverat sökindex och då hittar man inte det som lagts in efter att man skapade sökindex om inte sökindexet uppdateras automatiskt, så ta bort sökindex.
För att söka dubbletter gå in på sök personer, nollställ allt och sök. Nu får Du en söklista på alla personer. Sortera först på efternam därefter förnamn har man många personer kan man därefter sortera född datum och död datum. Nu ser man rätt bra vilka som är dubbletter.

Av Annastina Sekunde Lördagen den 26 april, 2008 - 09:58:

Tack för tipset med söklista.
Om jag får gnälla lite´ så saknar jag sidonumering på listan (som utdragslistan har). Man får en bättre överblick om man vet hur många sidor man jobbar med. Sen är det ju väldigt irriterande att inte högerscrollen fungerar på normalt vis. Men det har visst varit uppe förut tror jag. Är det så svårt att rätta till?

Jag har automatuppdatering på sökindex.

Jag har identifierat min saknade lilla familj. De är ättlingar i tredje led till en utvandrare och jag har bara namnen.

Jag tror att det är det som gör, att personerna inte syns vid en vanlig sökning. De finns inte heller med i söklistan.

Än en gång tack för hjälpen.
Annastina

Av Eva Dahlberg Lördagen den 26 april, 2008 - 10:09:

Annastina, personerna ska komma upp i söklistan även om du bara har namnen - kolla att du verkligen har nollställt allt i söklistan innan du söker.

Funktionerna i söklistorna kan du ser mer om i Diskulogen nr 71 och 77 (i artikelserien om Disgen).

Hälsningar,
Eva

Av Annastina Sekunde Lördagen den 26 april, 2008 - 15:15:

Hej Eva!
Att jag inte nollställt var tydligen orsaken till min tappade familj. (Jag har en otäck känsla av att allt i databasen försvinner om jag trycker på något som säger 'nollställ allt'. Men nu har jag lärt mig). Nu fungerar det!

Jag brukar med intresse läsa Diskulogens artiklar om programmet, de är alltid så instruktiva och bra. Nr 71 hade jag inte läst - antagligen för att det inte var aktuellt just då.

Jag har heller inte använt mig av sökfunktionen i Gula ansiktet eller Kikaren utan endast Sök - personer.

Varmt tack för hjälpen och trevliga helger.
Annastina

Ps. Jag skrev ett medd. redan på förmiddagen men vet inte vart det tog vägen. (Förklaring i fall det dyker upp). Ds.