Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 Januari, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Gifte (och andra relationer): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 9 Januari, 2003
Av Joel Vogler Lördagen den 21 december, 2002 - 01:06:

Dubbla giftermål kan förekomma i en och samma relation.

Jag har ett fall där brudparet vigts helt normalt i Svenska Kyrkan. Något senare, och på annan ort, vigdes de en gång till, nu katolskt (en av kontrahenterna var katolik).

Kan någon tipsa mig om ett bra sätt att registrera sådant i Disgen?

Av Gabriel Frisk Lördagen den 21 december, 2002 - 18:26:

Hej Joel, det är bara att "viga" paret en gång till...

Av Eva Dahlberg Lördagen den 21 december, 2002 - 18:55:

Hej Joel, du kan ju då som en kommentar för vigselnotisen lägga in borgerlig/katolsk, eller vad du vill, så det inte ser ut som om det är något fel.

Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg, 7851

Av Joel Vogler Lördagen den 21 december, 2002 - 19:07:

Om jag "viger" paret en gång till ser det ut som om det vore två olika relationer, och det tycker jag inte att det är.

En kommentar i respektive vigselnotis kan iofs fungera som en förklaring, men det kvarstår ändå problem. Båda äktenskapen löper ju parallellt och varje barn föds inom båda äktenskapen!

Av Eva Dahlberg Lördagen den 21 december, 2002 - 21:45:

Hej! Gör en lång kommentar i en enda vigsel som omfattar andra vigseln kanske?

Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

Av Joel Vogler Söndagen den 22 december, 2002 - 00:58:

En kommentar blir synlig mellan ordet "Gift" och datumen för vigseln, och det fungerar bra om man vill tydliggöra vad för sorts vigsel just denna är. Men att på den platsen stoppa in ett förklaring om en annan vigsel blir väldigt förvirrande.

Jag tror jag väljer att göra en fotnot av typen "Katolsk vigsel i X-köping 19XX-XX-XX". Det syns visserligen inte i familjeöversikten, men i utskrifter blir det rätt bra.

Tack för tipsen!
Joel Vogler 22974

Av Karl-Olof Reinlund Söndagen den 22 december, 2002 - 13:12:

Till höger om datumet på giftesnotisen finns det en knapp med en lampa på, tryck på den, välj "Fras" och skriv in det som Du själv vill att det skall stå giftesnotisen.
MV Karl-Olof

Av Katarina Karlsson Onsdagen den 8 januari, 2003 - 15:22:

Hej!

Skall börja och lägga in i Disgen 8, har har då 2 frågor som jag hoppas att jag får svar på:

1) Lägger man in damers flick-/giftonamn?
Hur blir det då när man söker på ett av efter¨
namnen, tappar man då något material?

2) Är det bra att lägga upp var sin flock om man
är gift?

Tacksam för svar

Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 8 januari, 2003 - 20:25:

1) Det finns ingen funktion för detta. Du kan välja att skriva födelseefternamnet g. giftesnamnet: Andersson g. Elofsson. Då kan du alltid hitta båda namnen. Det är viktig med ett blanktecken efter g..

2) Du menar väl en flock för dig och en för din man. Inte nödvändigt, men kanske praktiskt för framtiden, t ex vid omgifte eller dyligt.

Av K-E T Torsdagen den 9 januari, 2003 - 14:57:

Dubbla efternamn läs under Mellannamn.