Av Jarl V. Erichsen Tisdagen den 18 februari, 2003 - 15:43: |
I Norge er det mulig å inngå partnerskap mellom homofile/lesbiske. Hvordan kan jeg registrere dette i Disgen? Jeg får ikke til å koble sammen to personer av samme kjønn. - Jarl -
Av Lena Lif Lördagen den 1 mars, 2003 - 19:16: |
Hej!
Är ny användare av DISGEN. Har nu lagt in endel
personer och upptäcker när jag vill se hur det ser ut i stamtavlan att på några, inte alla, nu levande
personer ser det ut som om de är döda!! det står
födelsedatum och giftasdatum så här t.ex 1954-1976-, jag vet att den personen inte är avliden.Uppenbarligen har jag gjort något fel, men vad?
MVH
Lena Lif 23838
Av Sten-Sture Tersmeden Lördagen den 1 mars, 2003 - 22:07: |
Personen är antagligen gift 1976 eller så har något annat "viktigt" hänt. Du har antagligen inställning "Skriv levnadsår" på inställningar/Tavlor satt till "Händelseår om född/död saknas". Kolla och ändra om du vill till "Endast född-död"
Av Lena Lif Söndagen den 2 mars, 2003 - 09:47: |
Hej Sten-Sture!
Jag har kontrollerat inställningarna och det var inställt på " endast född - död " så det måste vara något annat fel. Det är konstigt att fenomenet uppstår bara hos de släktingar som är i livet och som har gift sig. Har du kanske något annat tips?
Hälsningar
Lena Lif
Av Eva Dahlberg Söndagen den 2 mars, 2003 - 10:01: |
Hej! Jag upptäcker vid en koll nu (8.0b) samma sak som Lena, att fast jag har "Endast född-död" kryssad så står senaste händelseår angivet. Bugg?
Förr har det fungerat med skillnaden (men vet inte när, 8.0, 8.0a eller tidigare).
Hälsningar,
Eva, medl 7851
Av Lena Lif Söndagen den 2 mars, 2003 - 10:14: |
Hej Eva!
Det är bra att jag inte är ensam om problemet, jag trodde jag hade lagt in personer och giften
i fel ordning eller något sådant. Det verkar troligt att det är en bugg. Vi får kanske svar så småningom.
Hälsningar
Lena
Av Kjell Johansson Söndagen den 2 mars, 2003 - 10:19: |
Det är ju helt befängt att Disgen får avliva levande personer. Problemet har funnits sedan länge, även före 8c.
7803 Kjell
Av Eva Dahlberg Söndagen den 2 mars, 2003 - 11:38: |
Hej Kjell! Programmet "avlivar" inte levande personer. Programmet talar om den senaste registrerade händelsen för personen, dvs. t.ex. en flyttning eller ett giftermål. Om händelseår är valt så ska denna senaste händelse visas med ett årtal och ett streck efter året för en person som saknar dödsår, så det kan gälla en person som är avliden fast jag inte vet när eller en person som lever idag. Det verkar kanske som om detta inte fungerar nu, men jag vet att det fungerat tidigare.
Exempel på hur det ska fungera; för en fiktiv person född 1915 och gift 1935, idag i livet "1915-1935-", en avliden person född 1915 och avliden 1935 markeras "1915-1935", en som jag bara vet är född 1915 (gift eller ogift vet jag inte, eller som ska visas med endast födelse- och dödsår) "1915-". En av mina emigranter som fullt rimligt är avliden kan då visas 1867-1887- (född 1867, senaste händelse 1887 då han emigrerar). Strecket efter årtalet visar alltså att det är en "öppen period", inte ett slutår.
Som jag skriver så har jag inte 8.0c installerad.
Hälsningar,
Eva
Av Kjell Johansson Söndagen den 2 mars, 2003 - 12:32: |
Hej Eva!
Nu har jag äntligen upptäckt det superlilla strecket efter årtalet. Nu förstår jag att de konstiga årtalen som dycker upp lite här och där inte är ett programfel.
Kjell
Av Eva Dahlberg Söndagen den 2 mars, 2003 - 17:55: |
Hej Lena m.fl.! Under dagens lopp har jag kommit på att den inställningen under Tavlor vi pratar om väl endast gäller vid utskrifter. Den visning av händelseår jag pratar om, som visas oavsett vad som är förbockat under Inställningar/Tavlor, är skärmbilden.
Det är möjligt att programmet länge använt "händelseåret" på skärmbilden, det vet jag inte, i så fall är det väl ingen bugg.
Hälsningar,
Eva