Av solosofi Torsdagen den 27 juni, 2002 - 00:47: |
Jag började lägga upp mitt eget släktträd och hittar inte benämningen Sambo? Varför?
Av Eva Dahlberg Torsdagen den 27 juni, 2002 - 06:31: |
Hej solosofi! När du registrerar ett gifte så finns fyra valmöjligheter för hur du vill beskriva relationen mellan de två personerna (den ena parten behöver inte vara namngiven om du bara klickar på "Gifte"-knappen) - Giftermål, sambo, före äktenskap eller utom äktenskap. Dialogrutan kallas "Nytt gifte (motsv)". Du väljer bara att ändra benämning från Giftermål till Sambo i rutan till vänster över datum- och ortraderna.
Har du redan registrerat personerna som gifta och vill ändra till sambo, gå då in och ändra notisen för giftet. Markera giftet, välj ändra notis genom att t.ex. klicka på den röd/blå rutan i vänsterkanten.
Med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg
Av Marianne Munktell Torsdagen den 27 juni, 2002 - 07:48: |
Hej "solosofi" och Eva!
Man kan till och med ändra namnet på relationen själv till något annat t.ex. trolovning eller förlovning. Gå in på Gifte-notisen enligt Evas anvisning ovan och välj fliken Notiser. Markera Gifteraden, klicka på Ändraknappen och skriv det nya notisnamnet i inmatningsfältet för Notisnamn.
Är det förresten meningen att vi ska vara anonyma i detta forum? Vad säger Urban?
Av Lennart Måndagen den 1 juli, 2002 - 14:46: |
Hej Sofie och Eva
Instämmer i Mariannes inlägg. Men det är inte alltid som ett förhållande ens är ett samboförhållande, det kan ju vara en tillfällig förbindelse. Ett alternativ till notisnamn är "i relation med" eller liknande
Lennart
Av Marianne Munktell Måndagen den 1 juli, 2002 - 16:12: |
Hej Lennart!
Missförstod du mitt inlägg? Genom att ändra notisnamnet själv kan du i stället skriva "särbo", "delsbo", "sängbo", "i relation med", "kompisrelation" eller vad du vill.
Av Thomas Sjöndin Tisdagen den 16 juli, 2002 - 22:16: |
Jag försöker igen med en gammal fråga som jag ej fått någon klarhet i.
Oavsett vad jag väljer i menyn för alternativ till gifte så visas "gifte" på skärm och i utskrift. Tittar man i menyn så står där rätt dvs som man valt. Vad kan vara galet? Problemet fanns ej i början.
Jag kör nu 8.0b. Det är möjligt att problemet dök upp i samband m stegning till rev 8.0a men där är jag osäker. /Thomas
Av Christer Gustavsson Måndagen den 22 juli, 2002 - 21:33: |
Det verkar vara ett gammalt fel som dykt upp igen. Det inträffar när texten i vigselnotisen är större än utrymmet och den behöver skalas ned enligt en lämplig algoritm. Gift dyker då upp oavsett vilken typ av relation som är vald. Jag ska felanmäla det.
Av Thomas Sjöndin Lördagen den 27 juli, 2002 - 22:38: |
Hej Christer,
Jag förstår nog inte till fullo vad du menar. Det går uppenbarligen inte att välja en liten skärmstil och få korrekt info på skärmen. Går inte problemet att åtgärda i den normala användarmiljön?
Av Thomas Sjöndin Torsdagen den 5 december, 2002 - 20:39: |
Lägger en blänkare i förhoppning att någon kunnig kan hjälpa mig med problemet beskrivet närmast ovan. Det kvarstår efter ca ett år och känns väldigt frustrerande. Har även haft fadderkontakt.
mvh Thomas
Av Johan Frohlund Måndagen den 15 september, 2003 - 13:58: |
Hej Thomas
Fick du någon rätsida med ditt problem angående giftesangivningen? Jag har samma typ av problem då paret alltid är gifte i familjeöversikten trots att jag har angivet sambo. Har varit i kontakt med en fadder men ännu inte fått något råd som hjälper mig.
MVH
Johan F