Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 juni, 2004

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Notiser: Gifte: Varför finns inte Sambo bara Gift i DISGEN?: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 6 juni, 2004
Av Karl-Edvard Thorén Måndagen den 15 september, 2003 - 20:40:

Problem med gifte notis.
Har Ni läst mitt inlägg under:
Släktforskningsprogrammet,Notiser,Gifte
där jag har visat på ett problen i inställningar för språk. Ta bort markeringen "Ta med endast text med språkval"

Av Karl-Edvard Thorén Torsdagen den 18 september, 2003 - 21:57:

Hej Thomas!
Har Du fått någon lösning på problemet med gifte notis ?

Av Thomas Sjöndin Onsdagen den 24 september, 2003 - 21:36:

Hej,

Tack Karl-Edvard. Det hjälpte. Livet känns lite skönare just nu.

mvh

Av Annastina Sekunde Lördagen den 5 juni, 2004 - 22:58:

Hej alla hjälpare!
Jag förstår inte hur man ska använda "före äktenskapet" och "utom äktenskap" på giftesblanketten.?
Dessa två "kryssmöjligheter" tycker jag vore mer befogade på den blankett med vilken man registerar nya personer/barn.
Hur registrerar men ett utomäktenskapligt barn? Ska man göra ett falskt "äktenskap" för kvinnan ifråga eller????

Det finns inte vad jag har funnit någon beskriven möjlighet att utmärka en ana i barnaskaran. Jag har märkt mina anor med en * före tilltalsnamnet. Kan det ställa till problem? Den har frågan har också diskuterats på Rötters anbytarforum, men ingen har kunnat ge ett besked. Och det kanske var fel forum.

Tacksam för svar
Mvh
Annastina

Av Gunnar Jonsson Söndagen den 6 juni, 2004 - 09:12:

AnnaStina.
Problemet kanske är att namnet på notisen är "Gifte". Kanske borde den heta "Relation" eller nåt. Det är nämligen dessa notiser som håller ihop hela släktträdet. Alla Giftesnotiser innehåller information om vilka som är kopplade dit (far, mor, barn). Så även före och utom äktenskap måste läggas här. Så om en kvinna har ett utomäktenskapligt barn, måste man skapa ett gifte som kopplar ihop barnet med modern. Det behöver dock inte finnas någon angiven partner.

En stjärna före tilltalsnamnet kan ställa till problem, då DISGEN använder stjärnor för att markera tilltalsnamnet. Använd i stället VERSALER i din anas namn.

Av Ann Sjöberg Söndagen den 6 juni, 2004 - 10:53:

I stället för versaler i mina anors namn så brukar jag starta med mig själv när jag öppnar Disgen. Sedan bygger jag en antavla (CTRL + N). När antavlan är färdig så trycker jag på F5. Nu har alla mina anor en röd liten ruta längst uppe till höger.

Nackdelen med min lösning är att detta inte syns vid utskrifter. Det hade varit bra om man kunde få en markering på vilket av syskonen som är ens ana.

Av Annastina Sekunde Söndagen den 6 juni, 2004 - 11:29:

Gunnar och Ann!
Tack för snabba svar. Jag har laborerat med fiktiva äktenskap för kvinnor med utomäktenskapliga barn, dock utan att använda funktionen "före äktenskapet". Jag antar att det inte spelar någon roll. Jag kommer att testa det.

Jag har prövat Anns modell för anor, men jag gör antagligen något fel (trots att det är enkelt). Jag får nämligen röda rutor för alla personer.

I fortsättningen kommer jag att använda VERSALER.
Enkelt och bra.

Mvh
Annastina

Av Joel Vogler Söndagen den 6 juni, 2004 - 17:27:

Nu blev jag förbryllad. Ville prova om jag liksom Annastina får röda rutor för ALLA personer.

Det blev tvärtom INGA röda rutor alls! Är övertygad om att ha sett sådana tidigare, men nu blir det alltså inte en enda markering för personer i en tavla.

Jag vet mycket väl hur man väljer om man vill ha markeringar i översikten (en bock i rätt ruta i inställningar/skärmen), och det fungerar som det skall med markeringar för personer i en söklista.

Kan någon ge tips om vad som kan ha hänt?? (Kör DISGEN 8.0d)

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 6 juni, 2004 - 21:46:

Saknade markeringar för anor.
Jag har tidigare fått ett sådant fel rapporterat, som jag skickat vidare, där det inte blev någon markering för antavlan men väl för stamtavlan. Så där är ett fel. Om man går in på inställningar och tar tillbaka "Grundinställningar" så kommer markeringarna tillbaka.

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 6 juni, 2004 - 21:56:

Hitta anan i barnaskaran.
Hej Annastina !
Jag är inte säker på i vilken barnaskara som Du vill hitta din ana.
Det som jag tycker är ett problem är att hitta anan i familjebilden på skärmen, speciellt när man kommer några generationer bort och där är många barn.
Detta har jag löst utan både stjärnor och versaler.
Jag har kört fram mina anor och lagt dem i en egen flock. När jag sedan har en familjebild framme är det bara att vandra ner i barnaskaran med markeringen och observera vilket barn som har mitt flocknummer, där är anan.