Av Håkan Ljungqvist Torsdagen den 1 maj, 2003 - 23:00: |
Jag har en fritt hängande person som jag vill gifta bort. Skapar därför två fönster med F12 och gör bägge personerna till centrumpersoner. I ena gör jag ett gifte och försöker sedan dra den andra personen till partner. Detta går inte. Jag får endast sätta mannen som barn till sin fru. :-)
/Håkan Ljungqvist
Av Joel Vogler Fredagen den 2 maj, 2003 - 00:16: |
Håkan,
jag hade för ett tag sedan samma problem som det du beskriver, men det visade sig att jag försökte gifta personer med samma kön.
Programmet har en spärr som skyddar mot sådana misstag, och när jag korrigerat min felaktiga inmatning fungerade det bra.
Av Håkan Ljungqvist Fredagen den 2 maj, 2003 - 23:01: |
Du hade rätt. Mannen råkade felaktigt vara en kvinna. Genom att snabbt byta kön gick det bra. Disgen borde varna vid dessa fall.
Tack för hjälpen.
/Håkan Ljungqvist
Av Gunnar Larsson Tisdagen den 9 september, 2003 - 21:28: |
Har fått problem med två personer som har fått omvänt kön. Han är en Kvinna och hans hustru nr 1 är en Man. Dessa personer har ett stort antal personer under sig. Har försökt koppla loss och koppla in, men det vill sig inte. Inte nog med det hans hustru nr 2 är en Kvinna med barn, barnbarn osv också.
Av Kjell Arnesson Tisdagen den 9 september, 2003 - 22:33: |
Hej Gunnar!
Gör först en säkerhetskopia!!!
Sedan fungerar det att göra så här:
Koppla loss det gifte där personerna har fel kön, de losskopplade personerna skall du nu ha i var sin översikt. Den person som är ensam kan du byta kön på, flytta sedan giftet med barnen dit där du nyss bytte kön, då får du en ensam person kvar i den andra översikten, nu kan du byta kön även på den, sedan är det bara att koppla ihop personerna igen.
Hoppas Du hängde med i svängarna.
Mvh Kjell
Av Gunnar Larsson Fredagen den 12 september, 2003 - 18:21: |
Hej Kjell!
Tack för din hjälp. Det tog mig fyra gånger innan jag lyckades. MEN NU är det OK.
Av Kaj Larsson Tisdagen den 13 juli, 2004 - 10:13: |
Hur kollar man hur man är släkt med en viss person (avlägsen släkting)?
Kaj
Av Marianne Munktell Tisdagen den 13 juli, 2004 - 10:25: |
Kaj!
Du tar fram de två personer som du vill kolla i varsin familjeöversikt. Sen går du till Sök - Gemensamma anor. Finns det gemensamma anor får du upp en lista över dem. Välj en av dem och tryck på OK. Då får du två antavlor. Gå till Utskrift - Skriv ut - Granska. Då ska du få en översikt över släktskapet.
Av Ingrid Nielsen Onsdagen den 14 juli, 2004 - 18:29: |
Hej
Kan någon hjälpa mig med att tala om hur man lägger in ett oäkta barn mitt i ett äktenskap. Har inte lyckats klura ut hur man gör, när de har barn med sin hustru både för och efter det oäkta barnet. Lägger jag det efter anmärker programmet att barn ligger i fel ordning.
Häls
Ingrid
Av Marianne Munktell Onsdagen den 14 juli, 2004 - 21:24: |
Ingrid!
Du kan låta det "oäkta barnet" med moder ligga sist och stunta i anmärkningen om barn i fel ordning.
Eller också skapar du ett nytt gifte (utom äktenskap) med den andra kvinnan och registrerar det oäkta barnet. Skapa sen ett nytt gifte utan känd partner, det ska ligga sist. Gör två familjeöversikter med mannen som centrumperson i den ena och hustrun i den andra. Dra sen hustrun till giftet utan känd partner. Då finns hon på två ställen men det är samma person i båda fallen. Sen får du dra de "äkta" barnen till rätt giften.