Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 maj, 2003

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Dubblettsökning: Arkiverade (äldre) inlägg fram till 1 maj, 2003
Av Ulf Widén Måndagen den 16 december, 2002 - 10:54:

När jag använder dubblettsökning efter att jag matat in uppgifter får jag kanske träff ibland och blir tillfrågad om jag vill jämföra. Efter att jag har konstaterat att det är en ny person vill jag fortsätta inmatningen. Hur gör jag då?
Formuläret Ändra personnotiser som jag matat in personuppgifterna på har "försvunnit", måste jag då öppna på nytt och mata in alla uppgifter en gång till?

Hälsningar Ulf Widén

Av Marianne Munktell Måndagen den 16 december, 2002 - 14:03:

Ulf!

Du har själv svarat på frågan! Du måste göra om inmatningen igen.

Av Lennart Ekström Måndagen den 16 december, 2002 - 14:10:

Ulf fråga belyser ett irritatinsmoment. Detta är en bekvämlighetssak. Jag har tidigare påtalat som önskvärt att man borde kunna backa till inmatningsfätet. Vet inte om det kan vara ett allmänt önskemål men i min smak en förbättring av programmet

Av Stig-Göran Nyman Måndagen den 16 december, 2002 - 18:54:

Hej!
Jag har påtalat detta problem för ett par år sedan, och jag anser fortfarande att detta är ett stort irritatinsmoment jag förstår inte. Varför inte de ansvariga för programmet har rättat till detta. Jag anser att vi som använde Disgen skall kräva att detta blir åtgärdat.

MVH
Stig-Göran Nyman

Av Kristian Jerméus Måndagen den 16 december, 2002 - 23:22:

Skönt att höra att det är fler som har problem med dubblett-sökningen.
Själv använder jag inte dubblett-sökningen p.g.a. att man måste skriva in uppgifterna igen.
Bra att någon tar upp det.

Mvh
Kristian

Av Per Schröder Torsdagen den 26 december, 2002 - 23:57:

Vi är nog många som aldrig använder dublettsökningen eftersom som de andra redan påpekat man måste skriva in uppgifterna igen. Jag gör oftast så istället att jag i söklista 2 söker efter t ex samma efternamn - eller samma socken som jag ska mata in ett antal personer i. Då kan jag ibland få upp personer som jag annars skulle ha matat in igen. Men visst vore det enklare att använda en funktion som redan finns till hälften.
Mvh
Per

Av Stig-Göran Nyman Fredagen den 27 december, 2002 - 05:26:

Var finns de som har möjlighet att åtgärda detta, jag menar utvecklarna för programmet, och faddrarna. Jag tittade unde uppdateringar och där brukar det finnas en lista som talar om vad som skall åtgärdat i nästa uppdatering. Men det fans ingen lista för nästa uppdatering.

Mvh
Nyman Stig-Göran

Av Ulf Widén Lördagen den 28 december, 2002 - 11:50:

Jag kan bara hålla med Stig-Göran. Jag skrev ett långt inlägg under 5. DIS verksamhet och utveckling: Idéer om DIS framtida verksamhet: Vad bör DIS satsa på? med bl.a frågor angående framtida uppdateringar och utveckling kring programmet. Dock så är det ingen som ens har reagerat på det trots att det är 10 dagar gammalt. Hmmm. Åtminstone borde någon fadder se inlägget. Synpunkter måste finnas.

Angående dublettsökningen har jag en följdfråga. Det finns ingen möjlighet att i efterhand göra en dublettsökning utan att lista alla inmatade personer i en söklista och där sortera.

mvh Ulf Widén

Av Karl-Edvard Thorén Söndagen den 29 december, 2002 - 19:08:

Dubbelsöknings problem/svagheter.

Jag har sedan länge påtalat detta med att man måste börja om inskrivningen om man vill fortsätta men inget händer det ligger i den långa listan av förslag.
Där kan vi faddrar inget göra. Vad man skulle önska är en anstormning mot PUG och få dom att prioritera de förändringar som är mest efterfrågade. Ett förslag väger så lite bland alla förslag som ligger på hög.

Av Lena Lif Torsdagen den 1 maj, 2003 - 19:42:

En liten fråga om att undvika dubbletter.
Jag har kommit en bit på väg med att lägga in mina anor. Jag har nu upptäckt att t.ex. mina farföräldrar kommer från samma ana. Dvs. min farmors farfarsfar och mor är desamma som till min farfar. Blev det här begripligt?
Hur gör jag nu för att slippa dubletter? Jag har ännu inte lagt in dessa personer så chansen finns att göra rätt på en gång.
Hälsningar
Lena Lif