Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 mars, 2005

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Gifte (och andra relationer): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 26 mars, 2005
Av Kaj Larsson Torsdagen den 15 juli, 2004 - 12:22:

Hej Marianne

Ditt råd fungerar ju, men inte riktigt fullt ut. Man skulle ju också vilja veta vad man har för släktskapsförhållande till folk längre bak i tiden och, liksom för nu levande, om man är 14-männingar eller kusiner eller vad det nu kan vara
med vederbörande. Det kanske också går?

Kaj

Av Marianne Munktell Torsdagen den 15 juli, 2004 - 15:51:

Hej Kaj! :-)

Du kan skriva ut en släktmatrikel, en ofta förbisedd utskriftsform, utgående från dig som centrumperson. Då får du släktskapsrelationerna med dig själv, t.ex. farfars kusin, morfars tremänning.

Gå till Utskrift - Skriv ut antavla för centrumpersonen... - Utskriftsform: Släktmatrikel. Du kan välja utskrift i Tabellform (går att spara i RTF eller textformat) eller Trädform (går inte att spara i RTF eller textformat) under Inställningar - Antavlor - fliken Släktmatrikel.

Av Kaj Larsson Fredagen den 16 juli, 2004 - 08:42:

Hej Marianne!

Släktmatrikel, jo, det vet jag, men när det är riktigt krångliga sidogrenar så kommer inte dom personerna med.

Man kanske inte kan analysera annat än manuellt, d v s på papper med stor tankemöda, när det närmar sig 70-männingar eller så?

Kaj

Av Marianne Munktell Fredagen den 16 juli, 2004 - 08:57:

Hej Kaj!

Om de krångliga sidogrenarna har någon som helst anknytning till dig genom blodsband bör de komma med i en släktmatrikel. Annars kan du knappast få fram något släktskap.

Det finns annars ett gratisprogram som heter GeneWeb, http://cristal.inria.fr/~ddr/GeneWeb/. Det är kanske inte riktigt vad du har tänkt dig men där får man fram "släktskap" även genom ingifte, dvs där det inte finns några blodsband. Man importerar en GEDCOM-fil från sitt släktforskarprogram.

Av Kristian Jerméus Fredagen den 16 juli, 2004 - 09:03:

Hej Kaj

70-männing!!
Kan det vara möjligt?
Jag har kommit upp i 11-männing och skulle nog komma upp i 16-männing om jag går från min äldsta släktning på 1400-talet fram till nutid.
Däremot så finns det en sak som min pappa har talat om för mig vad han skulle vilja ha med på en släktmatrikel.
Ibland så har man väldigt stora sidogrenar och dom kommer emellan direktsläkten.
Om man nu vill se vem personen är gift med som är direktsläkt så kan man få bläddra en hel del.
Det hade då varit bra om det skrevs ut sidnumret vid fadern så man lätt hittade till modern.

Mvh.
Kristian

Av Kaj Larsson Fredagen den 16 juli, 2004 - 13:38:

Hej Marianne och Kristian

70-männing - det var mest på skämt förstås. Men med kusiners kusiners tremänningars fyrmänningar etc i alla oändlighet så kanske det går. Och då är man väl i stort sett släkt med alla människor, vilket gör släktbegreppet tämligen urvattnat.

Men visst vore det bra med sidhänvisningar.

Trevlig sommar!
Kaj

Av Björn Frisborg Lördagen den 26 mars, 2005 - 22:18:

Hej...

Jag har hittat två personer i mitt Disgen som jag har upptäckt gifter sig med varandra.
Hur gör jag för att få ihop dessa personer?
Jag har läst manualerna men får inte ihop det...

Personerna har jag fått upp i vardera översikt i dubbelmenyn.
Hur gör jag för att kunna gå vidare

mvh Björn Frisborg

Av Marianne Munktell Lördagen den 26 mars, 2005 - 22:48:

Björn!

Du ska ha mannen och kvinnan i varsin översikt. Skapa ett gifte utan känd partner för den ena personen. Dra sedan över den andra personen och släpp på rutan Partner...

Beskrivning över detta hittar du i manualen på sid 37-38 (utgåva 6) samt i sakregistret under Koppla, Partner.

Av Ann Sjöberg Lördagen den 26 mars, 2005 - 22:49:

Hej Björn!

Öppna så att du har två översikter där kvinnan är i den ena och mannen är i den andra. Skapa ett nytt gifte på t.ex. kvinnan. Dra mannen till detta gifte. När du håller honom ovanpå Partner i det nya giftet så visas en röd ruta med hans uppgifter. Släpp honom där och vips så har han blivit den nya partnern.

1,koppla

/Ann

Av Ann Sjöberg Lördagen den 26 mars, 2005 - 23:00:

Det går tydligen inte att lägga in bilder här.
"Filstorleken är begränsad till -1 kb. Din fil var 10 kb" Rätt svårt att lyckas få till en filstorlek på -1 kb :(

Ska det inte gå att lägga in några bilder?

/Ann