Av Björn Frisborg Söndagen den 27 mars, 2005 - 10:20: |
Hej igen...
Jag gör precis som ni säger men det kommer ingen röd ruta när jag försöker att släppa....
mvh Björn
Av Marianne Munktell Söndagen den 27 mars, 2005 - 10:45: |
Björn!
Har du mannen och kvinnan som centrumpersoner i varsin översikt? Drar du upp handen tillräckligt högt upp på Partner-knappen.
Det gäller alltså Partner-knappen under den person du ska koppla till, inte knapparna längst ner i resp översikt.
Av Björn Frisborg Söndagen den 27 mars, 2005 - 10:55: |
Hej..
Jag gör precis som du skriver.
Jag har mannen i den ena översikten och kvinnan i den andra.
Under kvinnan till vänster står det nu en ruta med Gift.
Brdevid denna ruta står det Partner med en understrykning under bokstaven e.
Jag förstår inte vad jag gör för fel...
mvh Björn
Av Joel Vogler Söndagen den 27 mars, 2005 - 10:57: |
Kolla också att de verkligen är inmatade som man respektive kvinna - annars går det inte att gifta dem!
Av Björn Frisborg Söndagen den 27 mars, 2005 - 18:00: |
Tack...äntligen fungerar det!
Det var som du sa Joel, jag kollade och visst hade jag matat in fel..
Kvinnan hade blivit en man..
Påskhelgen är räddad.
Tack även ni andra, Marianne och Ann
mvh Björn Frisborg
Av Staffan Bodén (M05039) Tisdagen den 21 februari, 2006 - 09:44: |
Att gifta samma personer flera gånger med varandra medför ju "nya" giften i den betydelsen att de tilldelas ytterligare 'individ'nummer. Det kan upplevas som oegentligt om giftet inte legalt avbrutits men ett barn tillkommit uä (med en annan partner). Samma gifte (i legal mening) förekommer som två olika giften i databasen. Jag antar att man får lov att tåla det?
Av Ove Billing m00895 Tisdagen den 21 februari, 2006 - 13:08: |
Jag tycker att du skall betrakta ordet Gift i Disgen som en beteckning bland flera möjliga för vad som egentligen är en relation och det är relationerna som får nummer bland individerna. Gift har valts som standard för det är ju vanligast. Om du vill ändra beteckningen finns i första hand tre andra val under fliken Grunddata i fönstret "Ändra uppgifter för gifte (motsv)" Vill du ändra till något annat såsom Särbo eller Relation 1, 2, etc så går det bra under fliken Notiser i samma fönster. Tryck sedan på Ändra och skriv ditt önskade Notisnamn.
Av Jan Lilliesköld Tisdagen den 21 februari, 2006 - 15:10: |
Jag har haft samma funderingar som Staffan, sedan jag påträffat ett par fall där just ett uä barn "tillkommit" mitt i ett ordinarie gifte/relation.
Antingen får man göra som Staffan skriver, att man får lägga upp samma gifte två gånger - och med en annan mellanliggande "relation" - så att man får alla barnen i tidsordning. Andra alternativet är att låta det ordinarie giftet vara ett-och-samma - och låta det "avvikande" barnet ligga för sig på slutet i en efterföljande relation.
(jag har provat bägga varianterna)
Med det förstnämnda sättet så blir det ju egentligen en "dubbellagring" av samma gifte (det är ju i praktiken ändå ett-och-samma gifte med samma info...) - vilket ju inte är bra (jmfr datamodellering) - och ser inte så bra ut vid utskrift heller...
... medan man får barnen i rätt tidsordning (inga klagomål vid kontroll av notiser t.ex...).
Med det andra sättet så får man barnen i fel tidsordning...
Jag tycker inte detta problem har med namnsättningen av själva notisen att göra.
Av Niklas Lundin Söndagen den 12 mars, 2006 - 19:04: |
Jag har lite problem med att lista ut personers relation.
Sök: gemensamma anor och gemensamma avkomlingar när man har två fönster öppna med de man söker relation mellan ger inget resultat men jag vet att vi har en relation för när jag tar fram statistik på orelaterade personer så finns inga namn där.
Karl-Edvard hjälpte mig för en tid sedan men då skickade jag allt mitt material till honom och jag skulle gärna vilja veta själv hur man gör.
Detta har länge inte varit något problem men när man forskar mycket på "bredden" och nyligen passerat 1000 personer blir det i prinsip omöjligt att hålla reda på alla turer.
Det är också viktigt, har jag märkt när man ska utbyta information med andra forskare.
Kan man inte ange hur man är släkt med den man frågar om blir man inte seriöst bemött.
Tacksam för svar, hjälp, tips.
Niklas
30055
Av Marianne Munktell (M06185) Måndagen den 13 mars, 2006 - 07:10: |
Niklas!
Du har nog missförstått det där med orelaterade personer. Det betyder att personerna i fråga inte har några relationer alls, dvs är helt ensamma utan föräldrar, partner eller barn.
Om du söker gemensamma anor eller avkomlingar och inte får någon träff så finns där ingen relation.