Av Niklas Lundin Måndagen den 13 mars, 2006 - 09:05: |
Replik till Marianne
Synd att jag inte fick din E-postadress, nu tvingas jag offentligt göra bort mig igen.
Jag förstår fortfarande inte hur relation mellan mig och X kan kamma noll, jag ska utveckla.
Efter sökning i Disbyt fann jag att DIS ordförande i Västerås hade personer som stämde överens med mig. Då han ville veta hur jag var släkt med personen jag ville ha information om (Y) gjorde jag som du sa och fick inga resultat. Efter en del skickade brev fram och tillbaka och mitt hävdande att det fanns en relation skickade jag hela min släktforskning till honom och han fann att min farmors morfars systers dotter gifte sig med x och att x är son till personen i fråga Y.
Hur kan då jag och Y inte ha någon relation alls?
Hur gör jag för att få fram samma resultat som DIS ordförande?
Av Marianne Munktell (M06185) Måndagen den 13 mars, 2006 - 09:20: |
Niklas!
Om du klickar på mitt namn får du fram min e-postadress!
Du har beskrivit i tidigare inlägg hur du gjorde för att söka gemensamma anor och avkomlingar och det verkade som om du gjorde rätt. Ta fram de två personerna du vill jämföra i varsitt fönster och gå till Sök - Gemensamma anor. Om du sen får resultat klickar du på ett av namnen och då byggs en jämförelsetavla. Gå sen till Utskrift - Skriv ut och förhandsgranska.
Av din beskrivning ovan verkar det inte som om du är släkt med Y genom blodsband. Då får du heller inget sökresultat.
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Måndagen den 13 mars, 2006 - 09:55: |
Hej Niklas!
Den sökning som Du gör "sök anor" eller sök "avkomlingar" kan bara leta reda på dina anor som ju är rakt nedstigande led alltså inte släktingar på sidan om anorna och samma sak gäller avkomman det är anfadern eller anmoderns avkomlingar men inte deras släkt.
Så ett bra sätt att söka släkten är släktmatrikel och personregistret i den.
Av Niklas Lundin Måndagen den 13 mars, 2006 - 13:50: |
Hej Karl Edvard
Personen jag söker finns inte med i släktmatrikeln jag har precis kollat.
Jag markerade allt och tryckte på F9 innan.
Det var precis samma problem som förra gången, du kanske kommer ihåg att du hjälpte mig då?
Jag kan inte begripa varför inte alla personer kommer med vid utskriften, jag har valt obegränsat.
Niklas
Av Marianne Munktell (M06185) Tisdagen den 14 mars, 2006 - 07:16: |
Niklas!
Om det är Y du menar så är du ju fortfarande inte släkt med honom och då kommer han inte med i släktmatrikeln. Hans son X, som är gift med din farmors morfars systers dotter, bör däremot komma med som partner, men alltså inte hans föräldrar.
När du väljer obegränsat betyder det att du får med obegränsat antal generationer, inte alla personerna i din databas. Det är fortfarande släktskap genom blodsband som gäller!
Av Karl Edvard Thorén (M04089) Onsdagen den 15 mars, 2006 - 11:47: |
Släktmatrikel.Hej Niklas!
Du har nog blivit lurad av Disgen för när jag söker på ditt material i släktmatrikeln i tabell form kommer inte ingiftas föräldrar med. Men skapa släktmatrikel i träd form så kommer Johan Peter med och Du hittar honom i personregistret.
Av Niklas Lundin Onsdagen den 30 augusti, 2006 - 11:56: |
Har i min forskning ett par som gifter sig och får två barn. Skiljer sig. Gifter sig på nytt (inga fler barn)
Finns det någon praxis för hur man registrerar detta i Disgen?
Av Stig Geber (M00028) Onsdagen den 30 augusti, 2006 - 12:27: |
Niklas!
Du bör skapa ett nytt gifte och koppla in den andra partners i detta.
Av Niklas Lundin Onsdagen den 30 augusti, 2006 - 15:19: |
Hej Stig
Hur?
Känner mig lite osäker på detta. Man vill ju inte få en massa felmeddelanden när man kontrollerar relationerna.
Niklas
Av Niklas Lundin Torsdagen den 31 augusti, 2006 - 12:26: |
Rättelse: de gifter sig med varandra igen.
Niklas