Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 september, 2006

DIS Forum: 3. DISGEN - Släktforskarprogrammet: Registrera, lägga till personer, personernas relationer, dublettkontroll: Gifte (och andra relationer): Arkiverade (äldre) inlägg fram till 14 september, 2006
Av Niklas Lundin Tisdagen den 5 september, 2006 - 21:25:

Ovanstående problem löst med hjälp från Karl-Edvard, tack för det.
Fick dock höra att man använder samma princip när det gäller barn födda före äktenskapet och då undrar jag följande.
Är det allmänt vedertaget att man har två relationer med samma person när man registrerar barn födda före äktenskapet och sedan barn födda efter? Tex.

1. Före äktenskapet med Kalle (inget datum) sedan lägga in barnet/barnen.
2. Gift xxxx-xx-xx med Kalle sedan lägga in de andra barnen.

Mvh
Niklas
30055

Av Niklas Lundin Torsdagen den 7 september, 2006 - 13:52:

Vore väldigt bra att få svar på denna fråga då materialet överstiger 2000 personer och det börjar bli dags att registrera rätt.

Med vänlig hälsning
Niklas

Av Ove Billing, m00895 Torsdagen den 7 september, 2006 - 15:33:

Mig veterligt finns det inget vedertaget om detta men andra har kanske annan uppfattning? Man kan alltså göra som man vill. Vill man framhålla att det är ett utomäktenskapligt barn så gör man två relationer, annars en.
Det förekommer ju tämligen ofta att själva befruktningen skett före äktenskapets ingående och att parets alltså varit mer eller mindre tvingade att gifta sig. Men barnet anges inte vara "oäkta" i kyrkoböckerna. Den som vill hålla på att äktenskapet skall vara en förutsättning för sexuella kontakter får här ett gränsdragningsproblem. Själv anser jag det vara mer mänskligt att ett par hålles ihop i en enda relation i programmet. Idag ser man också ofta bilder på brudpar med barnen omkring sig. Och den som vill leta efter sådant ser jui ändå hur det ligger till utan att man skriver det på näsan.

Av Ulf Löfgren Tisdagen den 12 september, 2006 - 15:19:

Det finns ett irriterande fel i programmet.
För att skriva in grunddata gällande relation finns fyra alternativ: Giftermål, Före äktenskapet, Sambo och Utom äktenskapet.
Det är ju bra att Sambo finns med eftersom sådana relationer är vanliga i dag.
När jag nu skriver ut en mängd ättlingar till mina anor märker jag att ralationen sambo inte alltid blir korrekt angiven. I väldigt många fall står det inte "Sambo med..." utan "Saknas i språkfilen med...", vad nu detta är för någonting. Kan någon förklara? Är felet känt tidigare?

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Onsdagen den 13 september, 2006 - 00:24:

Svar till Ulf Löfgren
Ja, detta är ett känt ”fel”. Du har själv orsakat detta ”fel” vid uppdatering till version 8.1b genom att inte läsa eller följa anvisningarna och rekommendationerna om hanteringen av språkfilerna under uppdateringen.
För din del löser du problemet på följande sätt:
1. Radera språkfilerna (Disgen.l1 – ln) i mappen Dg8Data.
2. Markera och kopiera språkfilerna (Disgen.l1 – ln) i programmappen Disgen8.
3. Klistra in dessa filer i mappen Dg8Data.
Efter den här åtgärden kommer ditt problem att vara löst.

Av Ulf Löfgren Onsdagen den 13 september, 2006 - 09:20:

Sagt och gjort, men...
Det ska vid utskrift stå "Sambo med Nn" men nu står det i stället "Sambo med . Nn", dvs en punkt har smugit sig in och det ser inte bra ut.

Av Ulf Löfgren Onsdagen den 13 september, 2006 - 12:25:

Jag har letat, men vad är det för anvisningar och rekommendationer om hanteringen av språkfilerna jag ska följa? Efter att ha klickat på installationsfilen update_8.1b.exe går ju installationen nästan av sig själv. Var kommer anvisningarna om språkfilerna in?

Av Sten-Sture Tersmeden Onsdagen den 13 september, 2006 - 22:02:

Hur göra för att hitta familjer som inte är relaterade till andra personer. Jag tänker på pappa, mamma och barn som inte har några föräldrar och där barnen inte har relationer till andra personer. Jag vet att jag har familjer som hänger "löst", men hur hitta dem?

Enstaka personer utan relationer kan jag hitta med Statistikfunktionen, men en hel familj enligt ovan??

Av Ove Billing, m00895 Onsdagen den 13 september, 2006 - 22:38:

För några år sedan gjorde jag en sådan sak genom att jag utgick från mig själv och skapade en söklista med alla som på något sätt var släkt. Dessa flyttade jag till en annan flock eller kanske arkiv (kommer inte så noga ihåg). Kvarvarande är alltså sådana som inte har relationer till huvudmängden.
För att inte förstöra något i ditt originalmaterial är det nog bäst att kopiera önskat material till en annat arkiv och där utföra dessa operationer. Jag antar att man då har kvar personnumren, vilket underlättar identifieringen i originalarkivet.
Kvarblivet folk kan givetvis bestå av flera grupper som inte inbördes är släkt men då får du väl upprepa proceduren på lämpligt sätt.

Av Ingvar Kärrdahl (Dis09228) Torsdagen den 14 september, 2006 - 00:25:

Svar till Ulf Löfgren!
Beträffande punkten efter ”Sambo med. NN” är det en bugg som uppstått i version 8.1b. Felet är känt och kommer att åtgärdas.
Angående språkfilerna finns svaret på din fråga i Diskulogen nr 73 sidorna 27-29 i artikelserien: Lär dig mer om Disgen 8 – del 14, Uppdatera – varför och hur?