Resultat 1 till 30 av 75

Ämne: ID-nummer i Disgen 2016

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    GEDCOM-exporten är bara ett specialfall av problemet. Det löser inte problemet för andra externa applikationer som baseras på individnumren i Disgen 8. I t.ex. mitt fall, och jag har sett andra som har gjort likadant, refererar jag till html-filer som genereras av html-exporten i Disgen. För att jag skall slippa ändra på mina referenser, borde alltså Disgen2016 generera html-filer med samma mapp- och filnamn som Disgen8 för samma individ. När man som jag bara har en flock, ser namngivningen av mappar och filer ut att vara individnumren rakt av ("modulo 1000"). Jag vet dock inte hur mapp- och filnamnsgivningen ser ut vid flera flockar. Av mina ca 8000 individer har jag dock referenser till kanske max 100 st så att ändra dem är väl överkomligt. Men det tar tid och det är lätt att introducera fel som måste letas upp och korrigeras.

Den generella lösningen vore att individnumren från Disgen8 överfördes som individnummer i Disgen2016 vid konverteringen.
    (Hur genereras filnamnen vid html-exporten när man har flera flockar i Disgen8?)

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Citat Ursprungligen postat av 20292 Visa inlägg
    GEDCOM-exporten är bara ett specialfall av problemet. Det löser inte problemet för andra externa applikationer som baseras på individnumren i Disgen 8. I t.ex. mitt fall, och jag har sett andra som har gjort likadant, refererar jag till html-filer som genereras av html-exporten i Disgen. För att jag skall slippa ändra på mina referenser, borde alltså Disgen2016 generera html-filer med samma mapp- och filnamn som Disgen8 för samma individ.
    Här är du (och de andra) tyvärr ute på lite djupt vatten eftersom DIS vad jag vet aldrig lovat att sådana mapp- och foldernamn ska vara oförändrade från version till version. Minns jag inte fel, så ändrades detta från 8.1 till 8.2, och nu med Disgen 2016 ändras det igen. Det går inte att förutsätta att det ska vara oförändrat från version till version. Detta kan mycket väl ändras igen i framtiden.

Den generella lösningen vore att individnumren från Disgen8 överfördes som individnummer i Disgen2016 vid konverteringen.
    (Hur genereras filnamnen vid html-exporten när man har flera flockar i Disgen8?)
    Den generella lösningen vore nog att ha en unik identifierare för varje individ i Disgen, som garanteras vara densamma oberoende av Disgenversion. Detta har vi alltså inte idag. En del program använder ett stort slumptal för detta (en sk. UUID) och det tror jag är en bra lösning. Sedan skulle man exempelvis kunna göra en referenstabell från identifieraren till den genererade HTML-sidan som skulle hanteras av en databas på serversidan, men hur man än vänder sig här blir det en mer avancerad lösning för den som vill göra sina egna lösningar som är mer avancerad än de HTML-sidor som Disgen kan leverera idag.

Men med all respekt för er som åker på merarbete nu när vi ändrat i Disgen - hur kan vi komma överens om en gränsyta i Disgen som inte ändras i framtiden, så att de som vill kan göra en bättre webbpresentation än den Disgen tillhandahåller idag?
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Eksemplet mitt ovenfor er fra Disgen 8.2d, så endringen er vel kun for flokk 0 (kanskje begrenset til at bare flokk 0 er i bruk?)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Et slumptall er drepen om man bidrar med flere bidrag i disbyt, eller oppdaterer feil, og får dubletter, men med forskjellige nr, og man får nekrofile resultater. F.eks. en person gift med sin forlengst avdøde tipptipptipp oldemor :-D
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Jag kan - även om jag av olika skäl egentligen inte aktivt vill diskutera Disgennära företeelser - kortfattat beröra hur jag hanterade motsvarande situation då jag migrerade mina Disgen8.2-data till MySQL-data.

Individerna i MySQL-databasen gavs såväl en DisgenID-kolumn som en "auto-increment"-kolumn. Båda dessa kolumner bidrar till en "composite primary key" för individen i fråga. För "nya" individer låter jag DisgenID få ett konstant och diskriminerande värde som inte kan förekomma i 8.2. De båda kolumnernas domäner är disjunkta.

Det primära skälet till att låta DisgenID finnas kvar i MySQL-databasen var att jag - i likhet med vad som är fallet för åtminstone några andra släktforskare - använt detta ID för "egna" syften.

Jag är nöjd med min lösning (som fungerar).

Edgar Lycksell
    Medlemsnr
    20292
    Jo då, Daniel, jag var fullt medveten om att jag använde mig av en odokumenterad sak i Disgen. Jag tycker dock att det är synd att Disgen-programmerarna inte har kunnat förutse sådana externa applikationer. Att döma av den här tråden är jag inte ensam om detta.

Tommy Högberg
    Medlemsnr
    4073
    Jo då, Daniel, jag var fullt medveten om att jag använde mig av en odokumenterad sak i Disgen. Jag tycker dock att det är synd att Disgen-programmerarna inte har kunnat förutse sådana externa applikationer. Att döma av den här tråden är jag inte ensam om detta.
    Du är sannerligen inte ensam om det här, även om vi inte är i majoritet så är vi en skara som arbetar lite utanför Disgen men bakåtkompalitet är mycket viktigt, det har jag lärt mig på mina 42 år på SVT!

Visst har vissa program förändrats som jag använt men de har till 99% varit bakåtkompatibla, så jag var dock inte riktigt medveten, som du, att jag arbetade med en odukumenterad sak i Disgen, så många gånger som jag försvarat Disgen mot Holger t.ex. men det är lite utanför ämnet...

Men den här gången slog Disgen 2016 undan fötterna på mig!

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •