DISBYT på Internet

DIS Forum: 2. DISBYT - Databasen: DISBYT på Internet


Av Ulf Löfgren Fredagen den 26 december, 2008 - 09:52:

Det inträffade visar vilken kraft det är i släktforskningen!

Av Allan Sjöö Fredagen den 26 december, 2008 - 10:01:

Nu går det inte att logga in i Disbyt
Här gick det bra med samma användarnamn

Av Allan Sjöö Fredagen den 26 december, 2008 - 10:09:

Jag kom in till slut och just nu går det mycket snabbt att söka. Oftast tar sökningarna lång tid, det beror kanske på att databasen har blivit mycket stor. Det behövs kanske en uppgradering av servern

Av Rolf Eriksson (M01977) Fredagen den 26 december, 2008 - 11:06:

Nu provar vi med antavlefunktionen igen får vi se om det fungerar.
Om ni inte kommer in med era inloggningsuppgifter beror det oftast på att man skrivit fel och lagt in ett mellanslag antingen i användarnamnet ellere lösenordet. Det har också hänt att man skrivit bokstaven O i stället för siffran 0 och då fungerar det inte.

Av Ulf Löfgren Lördagen den 27 december, 2008 - 10:28:

Sökningarna efter enskilda personer (förnamn, efternamn och socken) fungerar ännu inte tillfredsställande. Sökningar som tidigare gav resultat ger nu ingenting. Om jag i stället tar bort förnamnet kommer personen i fråga upp tillsammans med andra personer med samma efternamn.

Av Olof Cronberg Lördagen den 27 december, 2008 - 11:00:

Hej Ulf!

Tack för ditt påpekande. Av misstag kom inte filen som talar om hur namnnormeringen har skett med vid flytten mellan servrar. Det är fixat nu.

/OLof C

Av Rolf Carlsson Lördagen den 27 december, 2008 - 12:43:

Vilken framgång att så många medlemmar utnyttjat julklappen. Som jag i påpekat i flera inlägg kan DISBYT utnyttjas mycket mera. DISBYT är ett utmärkt verktyg som komplement till alla andra verktyg och källor.

Förhoppningsvis kommer de medlemmar, som testat men tidigare inte skickat in filer till DISBYT att göra detta. Så länge pusselbitar ligger i skrivbordslådan kan pusslet inte göras komplett.

Olof, en vädjan beträffande DISBYT-utdrag från DISGEN: I användarhandboken beskrivs hur filen kopieras till disketter men inte hur filen förs över till en epost-bilaga, vilket väl är det vanligaste. Själv fick jag kontakta en fadder ett par gånger innan jag fick iväg första utdraget. Gör en användarbeskrivning att föra över DISBYT-utdraget till epost-bilaga som hjälp för dem, som ännu inte gått igenom denna process.

Av Olof Cronberg Lördagen den 27 december, 2008 - 13:13:

Hej Rolf!

Till nästa version av Disgen kommer det vara lite enklare att skicka in till Disbyt.

Hur man går till väga för att göra ett Disbyt-utdrag från Disgen eller annat program samt hur man skickar det finns summariskt beskrivet här:
http://www.dis.se/disbyt_utdrag.htm

Har man problem med att få iväg ett Disbyt-utdrag, så får man gärna kontakta en fadder så som du gjorde.

/Olof C


Lägg till ett meddelande (Add a message)


För att kunna delta i denna diskussion måste Du:
Skriva För och Efternamn i fältet "Användarnamn" !
Hoppa över fältet lösenord här!
Fyll i din e-post om du även vill ha direktkontakt med deltagarna.
(Just fill in Your name! E-mail is not compulsory.)
Användarnamn:
(Your name)
 
Lösenord:
(Password)
E-mail: